هيچ راهي براي تقويت مستقيم خلاقيت وجود ندارد! تنها ميتوان از طريق فرايندهاي مربوط به نحوه تصميمگيري و عبور از مراحل حل يک مسئله، ميزان خلاقيت يکنفر را مشخص کرد.
در اين تست هم مشخص ميشود که شما چگونه اين مراحل گوناگون را در ذهنتان مديريت ميکنيد؛ يعني سوالهاي مختلفي در زمينه مرحله درک صورت مسئله، مرحله ارائه پيشنهادها، مرحله تصميمگيري، مرحله اجرا و… وجود دارد که توانايي شما را در اين زمينه محک ميزند.
اين آزمون 60 سؤال است که هر سؤال، 3گزينه يا پاسخ دارد. شما بايد هر سؤال را به دقت بخوانيد و گزينه مورد نظر خود را با يک علامت تيک مشخص کنيد، هرقدر با خود صادقتر باشيد، نتيجه تستتان دقيقتر خواهد بود.
يکي از مشهورترين تستهاي سنجش خلاقيت، آزمون سنجش تورنس است که 60 سؤال دارد. البته اين آزمون، خطاهايي هم دارد ولي در حال حاضر يکي از معتبرترين تستهايي است که ميتوانيد با آن به شناخت دقيقتري از خود برسيد.
1- وقتي با يک مسئله خيلي مشکل روبهرو ميشويد، معمولا چه ميکنيد؟
الف- گريه ميکنم، چون فکر نميکنم بتوانم مسئله را حل کنم.
ب- گريه نميکنم، اما ناراحت ميشوم.
ج- سعي ميکنم راه مناسبي براي حل مسئله بيابم.
2- اگر سرگرم ساختن وسيلهاي باشيد و ناگهان دريابيد قطعه مهمي از آن را گم کردهايد، چه ميکنيد؟
الف- کار را متوقف ميکنم.
ب- سعي ميکنم قطعه گم شده را پيدا کنم و اگر نتوانم آن را پيدا کنم، کار را متوقف ميکنم.
ج- قطعه گمشده را پيدا ميکنم و اگر نتوانم آن را پيدا کنم، به جاي آن قطعه ديگري ميسازم.
3- وقتي در مکان عمومي هستيد، آيا سعي ميکنيد حدس بزنيد افرادي که دور شما هستند درباره چه چيزي بحث ميکنند؟
الف- هرگز علاقهمند نيستم حدس بزنم ديگران درباره چه چيزي بحث ميکنند.
ب- گاهي دوست دارم حدس بزنم ديگران درباره چه چيزي بحث ميکنند.
ج- هميشه دوست دارم حدس بزنم ديگران درباره چه چيزي بحث ميکنند.
4- آيا از حل مسائل دشوار لذت ميبريد؟
الف- خير، از حل مسائل دشوار لذت نميبرم.
ب- به ندرت از حل مسائل دشوار لذت ميبرم.
ج- اغلب از حل مسائل دشوار لذت ميبرم.
5- اگر عضو گروهي باشيد که بايد مسئلهاي را با همکاري يکديگر حل کنند، چه ميکنيد؟
الف- خودم کاري نميکنم و ميگذارم ديگر اعضاي گروه مسئله را حل کنند.
ب- گاهي در آنچه گروه انجام ميدهد، شرکت ميکنم.
ج- به طور فعال در آنچه گروه انجام ميدهد، شرکت ميکنم.
6- وقتي با مسئله تازهاي روبهرو ميشويد معمولا چه ميکنيد؟
الف- از کسي ميخواهم آن را برايم حل کند.
ب- سعي ميکنم با کمک کس ديگري آن را حل کنم.
ج- سعي ميکنم اطلاعات بيشتري به دست آورم تا بتوانم خودم آن را حل کنم.
7- اگر درگير حل مسئله مشکل رياضي باشيد، چه ميکنيد؟
الف-از معلم با شخصي ميخواهم به من کمک کند.
ب-يک کتاب رياضي مربوط مسئله را ميخوانم.
ج- از منابعي که در دسترس دارم استفاده ميکنم.
8- وقتي در گروهي براي حل مسئلهاي کار ميکنيد، اعضاي گروه چگونه از نظرات مبتکرانه شما استقبال ميکنند؟
الف- به ندرت از نظرات مبتکرانه من استقبال ميکنند.
ب- گاهي از نظرات مبتکرانه من استقبال ميکنند.
ج- بيشتر از نظرات مبتکرانه من استقبال ميکنند.
9- وقتي با مشکلي غيرعادي مواجه ميشويد، معمولا آن را چگونه رفع ميکنيد؟
الف- اغلب از کسي کمک ميگيرم.
ب- قبل از اينکه از کسي کمک بگيرم مدت کوتاهي تلاش ميکنم تا خودم آن را حل کنم.
ج- مدتي بسيار طولاني تلاش ميکنم تا خودم آن را حل کنم.
10- آيا به نظر ديگران شما سؤالات مشکلي طرح ميکنيد؟
الف- خير، اينطور فکر نميکنم.
ب- گاهي اينطور فکر ميکنم.
ج- اغلب اينطور فکر ميکنم
. 11- آيا معمولا دوست داريد به کارهاي تازه دست بزنيد؟
الف- معمولا به کارهاي تازه دست نميزنم.
ب- گاهي به کارهاي تازه دست ميزنم.
ج- بيشتر به کارهاي تازه دست ميزنم
.12- وقتي با مسئله پيچيدهاي روبهرو ميشويد چه ميکنيد؟
الف- سعي ميکنم خود را درگير حل آن نکنم.
ب- ممکن است زمان کوتاهي براي حل آن تلاش کنم.
ج- زماني بساير طولاني براي حل آن تلاش ميکنم.
13- آيا از تجارب تازه لذت ميبريد؟
الف- از تجارب تازه لذت نميبرم.
ب- گاهي از تجارب تازه لذت ميبرم.
ج- از تجارب تازه لذت ميبرم.
14- وقتي در موقعيتي قرار ميگيريد که از عهده آن برنميآييد.
الف- اغلب به ديگران متوسل ميشوم.
ب- گاهي به ديگران متوسل ميشوم.
ج- معمولا ترجيح ميدهم به خودم متکي باشم.
15- به آنچه به طور مستقل انجام ميدهيد، چقدر اطمينان داريد؟
الف- به آنچه خودم به طور مستقل انجام ميدهم اطمينان زيادي ندارم.
ب- به آنچه خودم به طور مستقل انجام ميدهم تا حدودي اطمينان دارم.
ج- به آنچه خودم به طور مستقل انجام ميدهم، اطمينان زيادي دارم.
16- آيا از انجام آزمايشهاي علمي لذت ميبريد؟
الف- از انجام آزمايش لذت نميبرم.
ب- از انجام آزمايش تا حدودي لذت ميبرم.
ج- از انجام آزمايش خيلي لذت ميبرم.
17- آيا هرگز در رؤيا فرو ميروي؟
الف- خير، من در رؤيا فرو نميروم.
ب- گاهي، اگر وقت داشته باشم در رؤيا فرو ميروم.
ج- بيشتر اگر وقت داشته باشم در رؤيا فرو ميروم.
18- در بيان مطالب خود با چه سهولتي از کلمات استفاده ميکنيد؟
الف- معمولا اشکال دارم.
ب- گاهي اشکال دارم.
ج- به ندرت اشکال دارم.
19- بيان شما تا چه اندازه خوب است؟
الف- مطالبم را به خوبي بيان نميکنم.
ب- گاهي مطالبم را به خوبي بيان ميکنم.
ج- بيشتر مطالبم را به خوبي بيان ميکنم.
20- نوشتن شما تا چه اندازه خوب است؟
الف- در نوشتن نظراتم اشکال دارم.
ب- شايد بتوانم نظراتم را بنويسم.
ج- کاملا ميتوانم نظراتم را بنويسم.
21- اگر عدهاي از افراد به نحوي غيرمنتظره از شما بخواهند بيش از 5 دقيقه درباره موضوعي صحبت کنيد تا چه اندازه از عهده اين کار برخواهيد آمد؟
الف- از عهدهاش برنخواهم آمد زيرا براي آن آمادگي نداشتهام.
ب- نهايت سعي خود را خواهم کرد تا از عهده آن برآيم.
ج- به خوبي از عهده آن بر خواهم آمد.
22- براي توصيف چيزي با چه سهولتي به کلمات دست پيدا ميکنيد؟
الف- معمولا اين کار برايم دشوار است.
ب- گاهي اين کار برايم آسان است.
ج- بيشتر اين کار برايم آسان است
.23- آيا به شغلي علاقه داريد که مستلزم فراهم ساختن انديشههاي بسيار باشد؟
الف- علاقهمند نخواهم بود.
ب- شايد علاقهمند باشم.
ج- هميشه علاقهمندم.
24- براي بيان يک انديشه با چه سهولتي به کلمات مترادف دست پيدا ميکنيد؟
الف- معمولا اين کار برايم دشوار است.
ب- گاهي اين کار برايم آسان است.
ج- اغلب اين کار برايم آسان است.
25- اگر به ناچار در مسابقهاي شرکت کنيد که در آن بايد تا حد امکان کلمههاي بسياري را که با حرف «ج» شروع ميشوند، بيان کنيد، تا چه اندازه از عهده اين کار برميآييد؟
الف- چندان از عهده اين کار برنميآيم.
ب- تا اندازهاي از عهده اين کار برميآيم.
ج- در حد خيلي زيادي از عهده اين کار برميآيم.
26- اگر از شما خواسته شود در مسابقهاي شرکت کنيد که در آن بايد چيزهاي متعلق به يک طبقه معين، مانند غذاها يا گياهان را نام ببريد تا چه اندازهاي از عهده اين کار برميآييد؟
الف- چندان از عهده اين کار برنميآيم.
ب- تا اندازهاي از عهده اين کار برميآيم.
ج- در حد خيلي زيادي از عهده اين کار برميآيم.
27- چند جمله ميتوانيد بنويسيد که همه آنها با کلمه «همه» شروع شود؟
الف- ميتوانم فقط چند تا بنويسم.
ب- ميتوانم تعدادي بنويسم.
ج- ميتوانم تعداد زيادي بنويسم.
28- آيا ميتوانيد غير از کاربرد معمولي اشياء موارد استفاده ديگري نيز براي آنها پيدا کنيد؟
الف- اين کار برايم خيلي دشوار است.
ب- شايد بتوانم چند مورد استفاده ديگر پيدا کنم.
ج- ميتوانم موارد استفاده بسياري پيدا کنم.
29- نوشتن تعداد زيادي داستان تازه چقدر برايتان آسان است؟
الف- اين کار برايم دشوار است.
ب- ميتوانم چند داستان بنويسم.
ج- ميتوانم داستانهاي بسياري بنويسم.
30-کداميک از موارد زير برايتان آسانترين است؟
الف- حفظ يک شعر 10 بيتي.
ب- تفسير يک شعر 10 بيتي.
ج- سرودن يک شعر 10 بيتي.
31- اگر از شما خواسته شود تا مقالهاي براي روزنامه درباره جامعه خود بنويسيد، ترجيح ميدهيد درباره کداميک از موارد زير بنويسيد؟
الف- آنچه را که پيش از آن درباره جامعهام نوشته شده، خلاصه ميکنم.
ب- بر آنچه پيش از آن درباره جامعهام نوشته شده است، اطلاعات ديگري ميافزايم.
ج- پس از مطالعه مطالبي که پيش از آن درباره جامعهام نوشته شده است، به نوشتن مقاله خود اقدام ميکنم.
32- از کدام مورد زير بيشترين لذت را ميبريد؟
الف- از مطالعه کتابهاي معروف لذت ميبرم.
ب- از مطالعه کتابهاي معروف و نوشتن چند کتاب لذت ميبرم.
ج- از نوشتن کتاب لذت ميبرم
.33- در طراحي اسباببازيهاي جديد براي کودکان موفق ميشويد؟
الف- چندان موفق نخواهم بود.
ب- شايد بتوانم چند طرح ارائه کنم.
ج- ميتوانم طرحهاي بسياري ارائه کنم.
34- اگر به جاي معلم به کلاس کودکستاني برويد و طرح درس نداشته باشيد تا چه اندازه از عهده آن برميآييد؟
الف- شکست خواهم خورد.
ب- مشکل خواهم داشت.
ج- موفق خواهم شد
.35- نوشتن مترادفهاي بسيار براي کلمه «سريع» چقدر برايتان آسان است؟
الف- اين کار برايم خيلي دشوار است.
ب- اين کار تا اندازهاي برايم دشوار است.
ج- اين کار برايم آسان است.
36- فرض کنيم همه راههاي معمولي براي گرم کردن غذا را از دست دادهايم، تهيه فهرستي طولاني از راههاي ديگر براي گرم کردن غذا چقدر برايتان آسان است؟
الف- اين کار برايم خيلي دشوار است.
ب- اين کار تا اندازهاي برايم دشوار است.
ج- اين کار برايم آسان است.
37- اگر به سخنراني ناچار شويد، تا چه اندازه از عهده آن برميآييد؟
الف- به طور کامل از روي يادداشتهايم ميخوانم.
ب- بيشتر از روي يادداشتهايم ميخوانم.
ج- گاهي به يادداشتهايم نگاه ميکنم.
38- اگر با گروهي از دوستانتان باشيد و آنان از شما بخواهند درباره چيزي که در آن تجربه داريد يک ساعت صحبت کنيد، چه کار ميکنيد؟
الف- سعي ميکنم از صحبت کردن درباره آن خودداري کنم.
ب- ميتوانم فکر کنم و چيزهايي بگويم.
ج- ميتوانم مدتي طولاني درباره آن صحبت کنم.
39- آيا به شغلي علاقهمند هستيد که مستلزم سر هم کردن داستان در مقابل شنوندگان باشد؟
الف- علاقهمند نيستم.
ب- شايد علاقهمند باشم.
ج- علاقهمند هستم.
40- وقتي ناچار باشيد با کسي که فارسي خوب بلد نيست ارتباط برقرار کنيد، يافتن راههاي سادهتر براي بيان مطالب خود به فارسي تا چه اندازه برايتان آسان است؟
الف- معمولا اين کار برايم دشوار است.
ب- گاهي اين کار برايم دشوار است.
ج- اغلب اين کار برايم آسان است.
41- چقدر از ساختن چيزهاي جديد لذت ميبريد؟
الف- معمولا از ساختن چيزهاي جديد لذت ميبرم.
ب- گاهي از ساختن چيزهاي جديد لذت ميبرم.
ج- اغلب از ساختن چيزهاي جديد لذت ميبرم.
42- با افرادي که به سختي متقاعد ميشوند، چگونه برخورد ميکنيد؟
الف- در يافتن دلايل متقاعدکننده مشکل دارم.
ب- سعي ميکنم براي متقاعد کردن آنها دلايل مختلف بيابم.
ج- براي متقاعد کردن آنان دلايل بسيار مييابم.
43- وقتي ميخواهيد کار پيچيدهاي را انجام دهيد، معمولا کدام روش را بر ميگزينيد؟
الف- روشي واحد مييابم.
ب- شايد بتوانم چند روش بيابم.
ج- ميتوانم روشهاي متنوعي بيابم.
44- چه نوع کاري را بيشتر دوست داريد؟
الف- کاري که تقريبا همه مراحل آن از پيش مشخص و معين شده باشد.
ب- کاري را که بخشي از آن از پيش مشخص شده و بخشي از آن نيازمند ابتکار باشد.
ج- کاري را که بيشتر مراحل آن نيازمند ابتکار باشد.
45- آيا توضيح دلايل رفتار پيچيده مانند رفتار يک کودک نابهنجار براي شما دشوار است؟
الف- توضيح رفتار پيچيده براي من خيلي دشوار است.
ب- ميتوانم توضيحات کلي ارائه دهم.
ج- ميتوانم توضيحات بسياري ارائه دهم.
46- اگر به يک گردهمايي دعوت شويد تا مسائل جامعه خود را مورد بحث قرار دهيد، تهيه فهرستي طولاني از مسائل آن چقدر برايتان دشوار است؟
الف- خيلي دشوار است.
ب- تا حدي دشوار است.
ج- چندان هم دشوار نيست.
47- اگر از شما دعوت شود به منظور دريافت کمک مالي پيشنهادهايي به شوراي شهر ارائه دهيد تا چه اندازه از عهده اين کار بر ميآييد؟
الف- ارائه پيشنهادهايي فراتر از آنچه شوراي شهر قبلا در نظر گرفته است، برايم دشوار است.
ب- ميتوانم تعداد اندکي پيشنهاد فراتر از آنچه قبلا شوراي شهر در نظر گرفته است، ارائه دهم.
ج- ميتوانم پيشنهادهاي زيادي فراتر از آنچه قبلا شوراي شهر در نظر گرفته است، ارائه دهم.
48- آيا ميتوانيد به يک معلم کلاس اول کمک کنيد تا راههاي گوناگون بسياري براي آموزش اعداد بيابد، به طوري که بچهها به فراگيري اعداد علاقهمند شوند؟
الف- خير، نميتوانم اين کار را انجام دهم.
ب- شايد بتوانم چند راه معدود ارائه دهم.
ج- بله ميتوانم راههاي بسياري ارائه دهم.
49- کمک فکري به مدرسهاي با امکانات محدود، براي دستيابي به راههايي براي تامين امکانات ورزشي و سرگرميها چقدر براي شما آسان است؟
الف- خيلي دشوار است.
ب- ميتوانم راههاي جديدي ارائه دهم.
ج- ميتوانم راههاي بسياري ارائه دهم.
50- وقتي حادثه غيرعادلانهاي براي شما رخ ميدهد، آيا سعي ميکنيد به عوامل مختلفي که احتمالا در آن دخالت داشتهاند، پيببريد؟
الف- سعي نميکنم.
ب- گاهي سعي ميکنم.
ج- معمولا سعي ميکنم.
51- وقتي حادثه عجيبي رخ ميدهد، معمولا چه ميکنيد؟
الف- به آن توجه نميکنم.
ب- به جستوجوي برخي از علل اصلي آن ميپردازم.
ج- به جستوجوي همه علل ممکن ميپردازم.
52- وقتي به چيزي علاقهمند ميشويد، چقدر به جزئيات آن توجه ميکنيد؟
الف- زياد به جزئيات توجه نميکنم.
ب- به جزئيات کلي آن توجه ميکنم.
ج- به همه جزئيات آن توجه ميکنم.
53- وقتي که به آواز گوش ميکنيد، چقدر به محتواي آن توجه ميکنيد؟
الف- هرگز توجه نميکنم.
ب- گاهي توجه ميکنم.
ج- خيلي توجه ميکنم.
54- وقتي به يک اثر هنري نگاه ميکنيد، آيا به آنچه هنرمند سعي دارد بگويد توجه ميکنيد؟
الف- به آنچه هنرمند سعي دارد بگويد، نميانديشم.
ب- بيشتر اوقات به آنچه که هنرمند سعي دارد بگويد، ميانديشم.
ج- فقط گاهي به آنچه هنرمند سعي دارد بگويد، ميانديشم.
55- وقتي يک نمايش بدون کلام (پانتوميم) تماشا ميکنيد، چه واکنشي نشان ميدهيد؟
الف- فقط براي لذت بردن تماشا ميکنم.
ب- آن را تماشا ميکنم و سعي ميکنم پيام عمومي آن را درک کنم.
ج- آن را تماشا ميکنم و سعي ميکنم همه پيام آن را درک کنم.
56- پس از تماشاي فيلمي که شما را تحتتاثير قرار داده است، معمولا چه ميکنيد؟
الف- به کار بعدي خود ميپردازم.
ب- شايد درباره يک جنبه از فيلم با ديگران صحبت کنم.
ج- درباره حوادث فيلم فکر ميکنم و با ديگران صحبت ميکنم.
57- وقتي نامهاي مينويسيد، معمولا چه مطالبي در آن ميگنجانيد؟
الف- درباره چيزهايي مينويسم که ديگران به دانستن آن نيازمندند.
ب- درباره مهمترين حوادث مينويسم.
ج- درباره جزئيات زندگي خودم مينويسم.
58- وقتي کتابي را ميخوانيد، آيا آنچه را ميخوانيد در ذهن خود مجسم ميکنيد؟
الف- آنچه را ميخوانم، در ذهن خود مجسم نميکنم.
ب- آنچه را ميخوانم، گاهي در ذهن خود مجسم ميکنم.
ج- همه آنچه را که ميخوانم، مجسم ميکنم.
59- در آنچه انجام ميدهيد از چه مقدار پيچيدگي لذت ميبريد؟
الف- از انجام امور ساده و سر راست لذت ميبرم.
ب- از انجام امور پيچيده زندگي لذت ميبرم.
ج- از انجام امور بسيار پيچيده لذت ميبرم.
60- چقدر به جزئيات کاري که انجام ميدهيد، ميپردازيد؟
الف- به ندرت به جزئيات ميپردازم.
ب- گاهي به جزئيات ميپردازم.
ج- اغلب به جزئيات ميپردازم.
پس از خواندن جملات بالا براي اينکه بفهميد چقدر خلاقيت داريد، بايد به ازاي هر پاسخ، به پاسخ «الف» صفر امتياز، پاسخ «ب» يک امتياز و پاسخ «ج» 2 امتياز بدهيد. حالا امتيازتان را د رزیر ببینید.
امتیاز 100تا120 خلاقیت بسیار زیاد
امتیاز 85تا100 خلاقیت زیاد
امتیاز75تا85 خلاقیت متوسط
امتیاز 50تا 75 خلاقیت کم
کمتر از 50 خلاقیت خیلی کم