آخرین خبرها

چگونه در تعطیلات چاق نشویم

348148 TsFxZeAv 200x100 - چگونه در تعطیلات چاق نشویمتحقیقات موسسه ملی بهداشت اروپا نشان می‌دهد که پرخوری در تعطیلات می‌تواند باعث اضافه شدن یک یا حتی دو کیلو وزن شود و در صورتی که تعطیلات دو هفته‌ای باشد، این میزان ممکن است به پنج کیلوگرم برسد.

روزهای آغاز سال نو فصل تعطیلات، سفر و زمان جشن‌ها و خوشگذرانی با اقوام و دوستان است. متاسفانه برای بعضی از ما، این فصل معنی‌ای جز پرخوری و اضافه‌وزن نمی‌تواند داشته باشد. تحقیقات موسسه ملی بهداشت اروپا نشان می‌دهد که پرخوری در تعطیلات می‌تواند باعث اضافه شدن یک یا حتی دو کیلو وزن شود و در صورتی که تعطیلات دو هفته‌ای باشد، این میزان ممکن است به پنج کیلوگرم برسد. اگر این مقدار را طی چند سال جمع کنیم، به رقم خیلی بزرگی می‌رسیم. بنابراین باید کاری کنیم که تعطیلات باعث چاق شدن ما نشود. با تمرکز بر تغذیه سالم، فعالیت و تفریح و در نظر داشتن چند نکته ساده زیر می‌توانیم سلامتی خود را در طول تعطیلات تضمین کنیم.

۱ – واقع‌بین باشید.
تعطیلات وقت مناسبی برای وزن کم کردن نیست. به جای این کار فقط به ثابت نگه داشتن وزن‌تان اکتفا کنید.

۲ – زمانی را به ورزش اختصاص دهید.
ورزش باعث کمتر شدن استرس‌هایی می‌شود که ممکن است در طول تعطیلات با آن مواجه شوید و همین‌طور مانع از افزایش وزن‌تان می‌شود. هرچه میزان خوردن‌تان زیاد می‌شود، بیشتر ورزش کنید تا جبران پرخوری خود را بکنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پیاده‌روی تند و دو بار در روز راه‌حلی ساده و عالی است.

۳ – هیچ وعده غذایی را حذف نکنید.
قبل از رفتن به میهمانی، با خوردن اسنک‌های سبک مثل سبزیجات خام یا یک میوه، خود را سیر کنید. با این کار کمتر به خوردن در میهمانی فکر می‌کنید.

۴ – قبل از پر کردن بشقاب‌تان در میهمانی، تمام غذاها و خوراکی‌ها را بررسی کنید.
آن غذاهایی را که از همه بیشتر دوست دارید را انتخاب کنید و سعی کنید اولویت‌های بعدی را کمتر در ظرف خود بچینید. حتما سعی کنید که جایی برای سبزیجات و میوه در ظرف‌تان خالی بگذارید.

۵ – تا جایی بخورید که احساس رضایت کنید.
خودتان را سیر نکنید. تنقلات را در وعده‌های کوچک و کم بخورید. بعد از کم کردن غذای‌تان به صندلی تکیه دهید و لذت ببرید. در زمان غذا خوردن دسته‌جمعی بد نیست به مبل یا صندلی تکیه دهید و بشقاب‌تان را روی میز بگذارید تا با دیر تمام کردن ظرف، کمتر بخورید.

۶ – ماءالشعیر مصرف کنید.
این روزها ماءالشعیر طرفدارهای زیادی پیدا کرده و به جای نوشابه در میهمانی‌ها از این نوشیدنی استفاده می‌کنند. با اینکه این نوشیدنی از نوشابه سالم‌تر است، ولی هنوز هم مقدار زیادی کالری و شکر دارد. پس در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

۷ – اگر در یک وعده پرخوری کردید، وعده بعدی را سبک بخورید.
اگر روزی ۵۰۰ کالری بیشتر از استاندارد بدن‌تان بخورید، در طی دو هفته یک کیلو چاق می‌شوید. اما با تنظیم تعادل بین خورد و خوراک‌تان می‌توانید از این اتفاق جلوگیری کنید.

۸ – تمرکزتان را از خود غذا به حاشیه‌های آن منحرف کنید.
وقتی شیرینی می‌پزید، با تزیین کردن آن با مغزها وقت خودتان را پر کنید و کمتر هم از شیرینی بخورید. دور هم جمع شدن دوستان و خانواده در این ایام فقط معنی خوردن نمی‌دهد. بازی کردن یا قدم‌زدن‌های گروهی بهتر از یکجا نشستن و خوردن است. چه اشکالی دارد به هوای نشان دادن دکوراسیون جدید اتاق‌هایتان باعث شوید، میهمان‌هایتان کمی از جایشان تکان بخورند.

۹ – اگر به خانه دوستانی می‌روید که با آنها رودربایستی ندارید، خودتان غذای خودتان را ببرید.

۱۰ – سعی کنید در تعطیلات غذاهای کم چرب و سالم بپزید.
حالا که وقت بیشتری دارید، می‌توانید با دقت بیشتری مواد اولیه را انتخاب کنید. با خواندن جدول کالری می‌توانید کم چرب‌ترین محصول را انتخاب کنید. با این کار سلامت خود و خانواده‌تان را ارتقا دهید. با در نظر گرفتن این چند نکته تازه از تعطیلات‌تان لذت ببرید. با تحرک و خوردن غذای سالم، می‌توانید بدون استرس از خوراکی‌های مورد علاقه خودتان لذت ببرید. با این کار ذهن و بدن‌تان از شما ممنون خواهند شد.

دستوراتی برای سالم غذا خوردن
با چند نکته ساده زیر می‌توانید غذاهای سنتی و روزمره را طوری درست کنید که سالم‌تر باشند:
آبگوشت: موقع پاک کردن گوشت، تمام چربی‌های آن را بگیرید. این کار باعث می‌شود هر بشقاب از غذا حدود ۶۰ گرم چربی کمتری داشته باشید.

دور چین غذا: به‌جای اینکه دور غذایتان را با نان یا سیب‌زمینی سرخ کرده تزیین کنید، با حلقه‌های پیاز، سیر، کرفس یا سبزیجات دور غذایتان را پر کنید. این کار هم شکیل‌تر است و هم رنگ و روی بهتری به غذا می‌دهد. می‌تواند غذایتان را با آب مرغ کم نمک و کم چرب مرطوب کنید (مثلا مرغ شکم‌پر که کالری کمی داشته باشد.)

بوقلمون: بهتر است همیشه پوست بوقلمون را بگیرید و آن را روی ظروف توری بپزید تا چربی‌اش بیرون بچکد با این کار حدود ۱۱ گرم چربی اشباع کمتری در هر بشقاب خواهید داشت.

خوراک نخود سبز: این بار جای اینکه نخودها را با سوپ بپزید، آنها را با تکه‌های سیب‌زمینی له شده بپزید و جای اینکه غذا را با پیازداغ سرو کنید، از خلال بادام استفاده کنید.

پوره سیب‌زمینی: از شیر خشک، آب مرغ، سیر یا پودر سیر و پنیر پارمزان جای شیر و کره استفاده کنید. مزه بهتر و تازه‌تری هم می‌دهد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *