آخرین خبرها

گردشگری استان زنجان

گردشگری زنجان

مقدمه

گردشگري عبارت است ازرفتن افرادبه يک مکان ديگردرمدت کمتريک سال وبيشترازيک روز باهدف ديدن چشم اندازطببيعي،فرهنگي و….ميباشد.

به منظوربررسي عيني واموختن موارد مربوط به گردشگري استان زنجان انتخاب شده و دراين تحقيق مورد کاوش قرارميگيرد.

تاريخ بناي شهر زنجان را با سلطنت اردشير بابکان دانسته اند و در آن زمان، آن را شهين، يعني منسوب به شاه مي ناميده اند. اين نام طي قرون و اعصار به زنگان و سپس به زنجان تبديل شده است. در قرون چهارم و پنجم هجري قمري، زنجان به علت داشتن چراگاههاي وسيع، مورد توجه قبيله هاي ترک نژاد قرار گرفت و قبيله هاي گوناگون ترک در زنجان و نواحي مختلف آن، به ويژه در چمن سلطانيه، مسکن گزيدند. درحمله مغول، شهر زنجان و آبادي هاي اطراف آن آسيب فراوان ديد. سپس ايلخانان مغول به اين شهر توجه فراوان نشان دادند، مخصوصاً سلطان محمد خدابنده در توسعه اين ناحيه کوشيد. اين شهر در سده هاي بعد نيز شاهد حوادث و رويدادهاي اجتماعي، سياسي و مذهبي نظير شورش علي محمد باب، مبارزات ملوک الطوايفي، نهضت مشروطيت، تاخت و تاز فئودالها، درگيري دموکرات هاي آذربايجان و …. بوده است

دراين تحقيق سعي شده که درمورد جاذبه هاي گردشگري استان زنجان اطلاعاتي جمع اوري کرده و انواع گردشگري دراين استان به طوراجمالي توضيح داده ودراخرپيشنهادهاي براي بهترشدن گردشگري ارائه ميدهيم.

  1. معرفي استان زنجان

1.1) موقعيت جغرافيايي: استان زنجان با مساحتي بالغ بر ۲۲۱۶۴ کيلومتر مربع بين ۴۷ درجه و ۱۰ دقيقه تا ۹۰ درجه و ۲۶ دقيقه طول شرقي و ۳۵ درجه و ۳۳ دقيقه تا ۳۷ درجه و ۱۵ دقيقه عرض شمالي از نصف‌النهار گرينويچ، در ناحيه شمال غرب کشور قرار دارد و از طرف شمال به استان اردبيل، از شمال شرق به استان گيلان، از شرق به استان قزوين، از جنوب به استان همدان، از غرب به استان کردستان و آذربايجان غربي و از شمال غرب به استان آذربايجان شرقي محدود است.براساس آخرين تقسيمات کشوري، استان زنجان داراي هفت شهرستان، پانزده بخش، چهارده شهر، چهل و شش دهستان و ۱۲۰۸ آبادي است. از اين تعداد ۹۷۶ آبادي داراي سکنه و ۲۳۲ آبادي آن خالي از سکنه است.

2.1) استعدادهاي برتر و ويژه: استان زنجان از جمله نقاط كشور مي‌باشد كه به خاطر شرايط خاص آب و هوايي و تاريخي و فرهنگي هميشه پرورش دهنده برترين استعدادها بوده است، داشتن دانشمندان جهاني در دوران گذشته همچون شيخ شهاب‌الدين سهروردي و اساتيد برجسته باعث افتخار هميشگي مردمان اين سرزمين است.

3.1) آب و هوا: آب و هواي كوهستاني زنجان موقعيتي ممتاز به شمار مي‌آيد كه براي تفرج و گذراندن تابستانهاي داغ نقاط ديگر كشور يك استعداد الهي و موهبت طبيعي به شمار مي‌آيد كه كوهستان منحصر به فرد و ييلاقي گاوه‌زنگ و كوههاي شمال زنجان موقعيتي بي‌نظير از نظر توريسم را ايجاد كرده است. يك پارك طبيعي عظيم در شمال و شمال غرب زنجان در دل طبيعت نهفته است كه بايد از آن استفاده كرد.

4.1) تنوع گياهي، جانوري و آب و هوايي: استان زنجان از جمله مناطقي است در كشور كه داراي گونه‌هاي متعدد گياهان و جانوران مي‌باشد و اين به خاطر تنوع آب و هوايي استان مي‌باشد كه منطقه‌اي مثل طارم داراي آب و هواي معتدل‌تر و زنجان داراي آب و هواي سردسير است كه اين اجازه پرورش محصولات كشاورزي در فصول مختلف را مي‌دهد.

5.1) نزديك بودن به شمال كشور: از جمله امتيازات استان زنجان مجاورت با استانهاي شمالي كشور مي‌باشد كه ايجاد راههاي زنجان ـ رشت و مطالعاتي در اين زمينه مي‌تواند استان زنجان را در جايگاه ويژه‌اي از نظر ارتباطي قرار دهد كه دسترسي متقابل شمال كشور به غرب كشور از طريق زنجان را ميسر سازد.

6.1) زمين صاف و هموار: وجود زمينهاي هموار در دشت ابهر، دشت سلطانيه و منطقه شرق زنجان امكان بالقوه بسيار مهمي را جهت توسعه كشاورزي، صنعتي و شهري فراهم آورده است كه زماني اهميت اين آشكار مي‌گردد كه شما به منطقه كوهستاني، پرپيچ و خم و غيرمسطح غرب زنجان نگاهي بيندازيد..

7.1) آثار باستاني متنوع: استان زنجان با داشتن جاذبه‌هاي جهانگردي ويژه از جمله گنبد سلطانيه، حمام رختشويخانه، بازار زنجان، امامزاده‌هاي پراكنده در استان، غاركتله‌خور و جذابيتهاي فراوان تاريخي و باستاني و….مي‌تواند يك موقعيت ممتازي را از نظر گردشگري به خود اختصاص دهد.

8.1) زبان: ترکي آذربايجاني زبان اکثريت اهالي استان زنجان است . همسايگي و نزديکي به پايتخت باعث گرايش به زبان فارسي شده‌است. در جهات چهارگانه در شمال استان ترکي مخلوط با گيلکي و در شرق متمايل به فارسي٬ در جنوب غربي کردي و در غرب ترکي آذربايجاني و در جنوب استان نيز با گرايش فارسي و تاتي تکلم مي‌کنند

9.1) سوغات:چاقو، چاروق، گيوه، نمد، مليله کاري، فرش، گليم، جاجيم، چاقو، منبت، منجوق دوزي، گل دوزي، نان اردک، سقز، سبزي گل آقا، سبزي قاز ياقي، سبزي ماتار و پياز کوهي چي دان از جمله سوغات هاي شهرهاي مختلف استان زنجان مي باشند.

. نقشه توريستي استان زنجان:

300x206 - گردشگری استان زنجان

  1. وضعيت گردشگري استان زنجان وانواع ان:

گردشگري دراستان زنجان نقش موثري دارد.اين استان داراي گردشگري طبيعي.مذهبي.باستاني.تفريحي….است.که سالانه گردشگران زيادي براي ديدن اين جاذبه هاي گردشگري مسافت طولاني راميپيمايند.انواع گردشگري عبارتنداز:

1.3)گردشگري دريايي:

استان زنجان به دليل دوري ازدرياازاين جاذبه برخوردارنميباشد.

2.3) گردشگري برفي: استان زنجان به دليل اب وهواي مناسب درطول سال برف بسيار دارد.

1.2.3)پيست اسکي: پيست اسکي پاپايي زنجان يکي از مناطق زيباي زمستاني است که هر ساله در اين فصل پذيراي اسکي بازان و تيوب سواران از مناطق مختلف مي باشد.پيست پاپايي زنجان با دو هزار و يكصد متر ارتفاع از سطح دريا 500 متر طول مفيد دارد.

 

 

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی arvin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *