آخرین خبرها

اطلاعاتی درباره روز پژوهش

اطلاعاتی درباره روز پژوهش “

25 آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است.

هفته پژوهش از 25 آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا 29 آذر ادامه دارد.

pajohesh - اطلاعاتی درباره روز پژوهش
اطلاعاتی درباره روز پژوهش

موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیازها، اندیشه‌ها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبند.

در این مسیر اندیشه‌های ژرف در قالب پژوهش‌های بنیادین صورت بحث پذیر به خود می‌گیرند و دستمایه انجام پژوهش‌های کاربردی می‌شوند تا خواست‌ها و نیازها را پاسخ گویند و راه‌حل‌های بهتر و بیشتری برای مسائل و مشکلات جوامع بشری پیشنهاد کنند و همین جاست که نقش موثر و سهم بسزای بخش تحقیقات در روند تحولات جوامع آشکار می‌شود.‌

تحولات زندگی بشر در قرن بیستم نشان از گسترش روز افزون اهمیت علم و تحقیق داشت، به ویژه در نیمه دوم این قرن کشورهای صنعتی و در حال توسعه با آگاهی از نقش پژوهش در خلق فن‌آوری و شتاب‌دهی برای توسعه، عمده توجه خود را مصروف تقویت و ارتقای بخش تحقیق نموده اند. از این روست که می‌توان گفت بین پیشرفت بخش تحقیق و شتاب توسعه فراگیر و پایدار در هر کشور ارتباط مستقیم برقرار است.

نقش پژوهش در توسعه همه‌جانبه پایدار چنان برجسته و انکارناپذیر است که می‌توان آن را بدون تردید نیروی محرک توسعه در همه حوزه‌ها اعم از فرهنگ، اقتصاد، سیاست و جامعه دانست. اما علی رغم اعتراف و اذعان نسبت به اهمیت مقوله پژوهش، این حوزه با دشواری‌های ساختاری و عملکردی فراوانی مواجه است.

پيامبرصلي الله عليه وآله :

إنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ يَقولُ : تَذاكُرُ العِلمِ بَينَ عِبادِي مِمّا تَحيي عَلَيهِ القُلُوبُ المَيِّتَةُ ، إذا هُمُ انتَهَوا فيهِ إلي أمري

خداوند مي‏فرمايد : بحث علمي ميان بندگانم ، چون به من بينجامد ، دل‏هاي مرده با آن زنده مي‏شود

عوالي اللآلي ، ج ۴ ، ص ۷۸ .

امام علي‏عليه السلام :

اُنظُر إلي ما قالَ و لاتَنظُر إلي مَن قالَ

به گفته بنگر نه به گوينده آن

غررالحكم و دررالكلم ، ح۵۰۴۸ .

امام علي‏عليه السلام :

مَن أكثَرَ مُدارَسَةَ العِلمِ لَم يَنسَ ما عَلِمَ و استَفادَ ما لَم يَعلَم

هر كه بحث علمي بسيار كند ، آموخته هايش را از ياد نمي‏برد و آنچه را كه نمي‏داند ، فرا مي‏گيرد

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۸۹۱۶ .

امام علي‏عليه السلام :

لافِقهَ لِمَن لايُديمُ الدَّرسَ

آن كه آموختن را استمرار نمي‏بخشد ، از درك دانش بي‏نصيب است

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۰۵۵۲ .

امام علي‏عليه السلام :

لاعَمَلَ كَالتَّحقيقِ

هيچ كرداري مانند پژوهش نيست

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۱۰۴۸۳ .

امام علي‏عليه السلام :

فَضلُ فِكرٍ و تَفَهُّمٍ أنجَعُ مِن فَضلِ تَكرارٍ و دِراسَةٍ

بسيار انديشيدن و فهميدن ، سودمندتر است از تكرار بسيار و درس گرفتن

غررالحكم و دررالكلم ، ح ۶۵۶۴ .

امام علي‏عليه السلام :

عَلَيكُم بِالدِّراياتِ لابِالرِّواياتِ

بر شما باد به فهميدن ، نه نقل كردن

ميزان الحكمه ، ح ۳۳۵۵ .

امام علي‏عليه السلام :

كُلُّ وِعاءٍ يَضيقُ بِما جُعِلَ فيهِ إلاّ وِعاءَ العِلمِ فَإنَّهُ يَتَّسِعُ

گنجايش هر ظرفي با آنچه در آن نهند ، تنگ مي‏شود ، جز ظرف دانش كه [هر چه در آن نهند] گسترش مي‏يابد

نهج البلاغه ، حكمت ۲۰۵ .

امام باقرعليه السلام :

تَذاكُرُ العِلمِ دِراسَةٌ و الدِّراسَةُ صَلاةٌ حَسَنَةٌ

گفت‏وگوي علمي درس است ، و درس نمازي نيكو است

الكافي ، ج ۱ ، ص ۴۱ .

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *