بیوگرافی و آثار رامین جوادی ” رامین جوادی (زاده ۱۹۷۴ در دویسبورگ، آلمان) آهنگساز ایرانی-آلمانی تبار موسیقیهای فیلم و تلویزیون است. پدر او یک مهاجر ایرانی بود.
جوادی بابت ساخت موسیقیهای مکمل، ارکستراسیون و دستیاری هانس زیمر در فیلمهایی مانند بتمن شروع میکند و دزدان دریایی کارائیب: نفرین مروارید سیاه شهرت دارد. او به عنوان آهنگساز فیلمهای تیغ: سهگانگی، از غبار بپرس، فصل آغازی، آقای بروکز و متولدنشده فعالیت کردهاست. جوادی و پل وستربرگ به خاطر آهنگسازی برای فصل آغازی مشترکاً برندهٔ بیست و دومین دورهٔ جایزه موسیقی فیلم و تلویزیون جامعهٔ آهنگسازان، نویسندگان و ناشران آمریکا شدند.
جوادی همچنین برای مجموعههای تلویزیون آهنگسازی کردهاست. از آن جمله میتوان به مجموعههای تلویزیونی آستانه، تیغ: مجموعه، فلش فوروارد، فرار از زندان و سلاطین فرار اشاره کرد. وی برای مورد، در سال ۲۰۰۶ نامزد جایزه امی «برجستهترین موسیقی زمینه اصلی» شد. جوادی موسیقی متن مجموعهٔ تلویزیونی مرد آهنین که در ۲ مه ۲۰۰۸ پخش شد نیز ساختهاست. همچنین وی ساخت موسیقی متن سریال بازی تاج و تخت که در سال ۲۰۱۱ پخش شد را نیز بر عهده داشتهاست . وی هم اکنون مشغول ساخت آهنگ سریال person of interest میباشد.
در ۳ سپتامبر ۲۰۰۷ رامین جوادی آلبومی از قطعات موسیقی مجموعهٔ تلویزیونی فرار از زندان را منتشر کرد. این آهنگساز ایرانی تبار همچنین آهنگ سازی فیلم معروف نجات جسیکا لینچ را هم که در سال۲۰۰۳ که بر اساس زندگی سرباز شهیر آمریکایی جسیکا لینچ ساخته شد برعهده داشتهاست.
آثار رامین جوادی
فیلمها
سال عنوان توضیح
۲۰۰۱ پرواز شو فیلم کوتاه
۲۰۰۳ طبل را بزن
۲۰۰۳ نجات جسیکا لینچ تله فیلم
۲۰۰۴ مرغان طوفان
۲۰۰۴ تیغ: سهگانگی
۲۰۰۵ خاطرات بوفالو تله فیلم
۲۰۰۵ تمام بچههای نامرئی فیلم کوتاه
۲۰۰۶ پرسش از غبار
۲۰۰۶ فصل شکار
۲۰۰۶ دوی خرگوشی بوگ و الیوت در نیمهشب فیلم کوتاه
۲۰۰۷ آقای بروکس
۲۰۰۷ چابچابها کریسمس را نجات میدهند فیلم کوتاه
۲۰۰۸ مرا به ماه ببر
۲۰۰۸ مرد آهنی
۲۰۰۸ فریب
۲۰۰۸ فصل شکار ۲
۲۰۰۹ متولدنشده
۲۰۰۹ نشان افتخار
۲۰۱۰ برخورد تایتانها
۲۰۱۰ ماجراهای سمی: گذر مخفی
۲۰۱۱ شب هراس
۲۰۱۱ نبردهای شتران در حال ساخت
۲۰۱۲ طلوع سرخ
۲۰۱۲ خانهٔ امن
۲۰۱۳ لبهٔ اقیانوس آرام در حال ساخت
مجموعههای تلویزیونی
۲۰۰۴ جدول * مجموعهٔ کوتاه
۲۰۰۵ آستانه
۲۰۰۵–۲۰۰۹ فرار از زندان
۲۰۰۶ تیغ: مجموعه فصل ۱: ۱۲ قسمت
۲۰۰۹–۲۰۱۰ فلش فوروارد
۲۰۱۱ پادشاهان فرار ۱۳ قسمت
۲۰۱۱ مظنون
۲۰۱۱–۲۰۱۳ بازی تاج و تخت ۲۰ قسمت
بازیهای رایانهای
۲۰۱۰ نشان افتخار
۲۰۱۱ دنده ۲: رها
۲۰۱۲ نشان افتخار: جنگجو
مصاحبه با رامین جوادی
مدیر برنامه های تو به ما گفت این روز ها حسابی سرت شلوغ است،مشغول چه کاری هستی؟
دارم روی فصل آخر سریال فلش فوروارد کار می کنم. هر هفته برای هر قسمت این سریال به صورت مجزا باید آهنگ بسازم و همین تمام وقت من را می گیرد. اصولا کار کردن با کنداکتور فشرده و بدون وقفه تلوزیونی بسیار وقت گیر است. البته خیلی خوب است که هنوز مجموعه های تلویزیونی ای هستند که آهنگسازان آنها باید به این شکل برایشان موسیقی بسازند، انگار موسیقی به صورت زنده پخش میشود.
به موسیقی سنتی و فولکلوریک ایران گوش می کنی؟
من آن طور که باید و شاید موسیقی ایرانی گوش نمیکنم. وقتی به خانه فامیلهای ایرانیام میرویم حسابی موسیقی ایرانی گوش میدهیم. ویولون ایرانی را خیلی دوست دارم. در این سبک از نوازندگی ویولون احساسهای انسانی خیلی نمود پیدا میکنند.
موسیقی فیلمهای ایرانی را هم گوش میدهی؟
من چون فارسی بلد نیستم خیلی با فیلمهای ایرانی آشنایی ندارم. بنابر این موسیقی فیلمهای ایرانی را هم خیلی کم شنیدهام.
به نظرت ساختن موسیقی فیلم با استفاده از دستگاه ها و ملودی های ایرانی جالب ازآب در می آید؟
نکته چالش بر انگیز و هیجانی ساختن موسیقی فیلم، این است که تهیه کنندهها از تو میخواهند در سبکهای مختلف موسیقی بسازی. من همیشه دوست دارم در فرهنگها و ملیتهای گوناگون همه دنیا دنبال تونالیتههای جورواجور بگردم.
بیشتر دوست داری برای کدام ژانر های سینمایی موسیقی بسازی؟
من درام را ترجیح می دهم. اما تنوع در ژانرها هم برایم الهام بخش است. اگر همیشه برای یک نوع فیلم های خاص موسیقی بسازم کسل می شوم.
با اینکه می گویی درام را ترجیح می دهی، اکثر فیلم ها و سریال هایی که برایشان موسیقی ساخته ای اکشن هستند، ایده اصلی برای ساختن موسیقی فیلم های اکشن چیست؟
فکر میکنم اینکه یک موسیقی اکشن را جالب از آب در بیاوری همیشه یک چالش بزرگ است. خیلی پیش میآید که برای یک صحنه طولانی باید یک قطعه موسیقی طولانی ساخت. آن وقت مهم است که بتوانی روانی و سیال بودن قطعه را درست در بیاوری. مسئله دیگر این است که در صداگذاری این نوع فیلم ها از افکتهای صوتی زیادی هم استفاده می شود. من تلاش می کنم موسیقی ای بنویسم که علاوه بر اینکه با افکت ها همپوشانی نداشته باشد، بتواند در کنار آن ها گوش شنونده را به بهترین نحو تحت تاثیر قرار دهد.
به نظرت مهمترین عامل موفقیت در هالیوود چیست؟سماجت یا شانس؟
صنعت هالیوود! یعنی کار طاقت فرسا. ببین، شاید یک دفعه یک دری کاملا شانسی به روی تو باز شود، اما برای عبور از آن در فقط کار زیاد است که می تواند به تو کمک کند.
RaminDjawadiPREMIERE
چطور با هانس زیمر آشنا شدی؟ کار کردن با او چطور بود؟
من از طریق یکی دوستان صمیمیام و به صورت بسیار اتفاقی با هانس آشنا شدم. او مربی بسیار شایستهای بوده و هست. کار کردن در کنار او همیشه باعث افتخار من است.
دوست داری با کدام کارگردان به عنوان سازنده موسیقی همکاری کنی؟
من عاشق این هستم که یک روز بتوانم با کلینت ایستوود کار کنم. فیلم های او داستان های فوق العادهای دارند، به خوبی هم کارگردانی شدهاند. من همیشه از دیدن فیلم های او لذت میبرم.
برای ساختن موسیقی فیلم ها و سریال ها چقدر دستمزد می گیری؟
نه به قدر کافی.
چطور برای ساختن موسیقی فرار از زندان انتخاب شدی؟
مدیر برنامه هایم(برایس) من را ترغیب کرد که برای پریزن بریک موسیقی بسازم. با تهیه کنندگان سریال قراری گذاشت و بعد از صحبت های اولیه به سرعت مشغول کار شدم وقتی تدوین اولیه سریال را دیدم جا خوردم. اصلا فکر نمیکردم که سریال انقدر خوب شده باشد. من حس میکنم جزیی از قسمتهایی هستم که برایشان آهنگ ساختهام. همیشه به اینکه در گروه سازنده فرار از زندان بودهام به خودم افتخار میکنم.
رویای بچگی هایت این بود که یک آهنگساز معروف شوی؟
اوایل فکر می کردم که دکتر بشوم، اما خیلی زود تصمیم گرفتم در حوزه موسیقی فعالیت کنم. همیشه میخواستم برای فیلم موسیقی بسازم. رابطه ای که در یک فیلم بین موسیقی و جنبههای دراماتیک اتفاق میافتد همیشه من را جذب خودش می کند.
روند ساختن موسیقی برای یک فیلم در هالیوود چطور است، از اول فیلمنامه را میخوانی یا فیلم تدوین شده را می بینی؟
بعضی وقتها فقط متن را می خوانم و صرفا بر اساس داستان شروع می کنم به نوشتن قطعه های موسیقی. اما بیشتر اوقات فیلم را میبینم و بر اساس خوراکهای تصویری که به من می دهد موسیقی مینویسم. بعد با تهیه کنندگان و کارگردان فیلم درباره تک تک سکانسهای فیلم بحث میکنیم. در حین کار، هر قطعه موسیقی که نوشته می شود را در اختیار عوامل می گذاریم تا درباره آن گفتگو کنیم تا در نهایت به یک نتیجه به در بخور و شنیدنی برسیم.
نامزدی جایزههای معتبری مثل گرمی و امی، چقدر به تقویت جایگاه حرفهایات کمک کرد؟
نامزد شدن در این جایزههای معتبر واقعا غرور آفرین است. بعد از سال ها کار بی وقفه حس خوبی به آدم دست میدهد. اما مطمئن نیستم که این نامزد شدن ها دقیقا چه کمکی به پرکار شدن من در صنعت موسیقی فیلم میکند. فقط امیدوارم توجه فیلمسازان را به من جلب کند.
خودت کدام یکی از فیلم هایی که برایشان موسیقی ساختهای را بیشتر از همه دوست داری؟
Beat the drum را خیلی دوست دارم. شاید چون اولین فیلمی بود که برایش موسیقی می ساختم. از طرفی من چون از بچگی عاشق کتاب های کمیک استریپ بودم، خیلی خوش به حالم شد که روی موسیقی فیلم های Batman Begins و Iron Man کار کردم.
یک سری از موسیقی های فیلم هست که خیلی از جوان ها ایرانی به آن ها گوش داده اند، املی، گلادیاتور ،ماتریکس و کار های انیو موریکونه، نظرت درباره آن ها چیست؟
تمام این موسیقی هایی که نام می بری از آثار بزرگ موسیقی فیلم هستند. کارهای فوق العاده ای که به خوبی حال و هوای فیلم را پوشش می دهند و منتقل می کنند. این موسیقی ها مثال هایی هستند که نشان می دهند موسیقی در انتقال احساسات مورد نظر کارگردان یک فیلم تا چه اندازه تاثیر گذار و اساسی است.