آخرین خبرها

بهینه سازی ورد پرس

wordpress search engine optimization 300x222 200x100 - بهینه سازی ورد پرسسایت وردپرسی شما، بدون معطلی بعد از شروع بکار، آماده ایندکس شدن است تا در موتورهای جستجو جای گیرد. (از مزایای وردپرس)

امکانات و کاربرد های این سیستم مدیریت محتوای محبوب، موتور جستجوگر را به سمت مطالب، صفحات، و دسته ها هدایت می کند و در نتیجه موتورهای جستجو گر می توانند اطلاعات لازم از سایت شما برای قرار دادن در دیتابیس خود جمع آوری کنند.

وردپرس به صورت پیشفرض، تعدای ابزار بهینه سازی جستجو را در خود دارد، از جمله میتوان به امکان استفاده از .htaccess برای ساخت آدرس های ظاهراً استاتیک با نام permalinks، blogrolling  و pinging نام برد. همچنین افزونه های جانبی و هک هایی در زمینه بهینه سازی سایت برای موتور های جستجوگر (SEO) موجود است.

هرچند، وقتی شروع به استفاده از قالب های مختلف وردپرس می کنید و وردپرس خود را سفارشی سازی می کنید، بسیاری از این امکانات مفید برای موتورهای جستجوگر از بین می روند. از این رو، در زیر چند نکته برای تنظیم وردپرس شما بمنظور بهره گیری بهتر اسپایدر و کرالر های موتور های جستجوگر آمده است:

کد نویسی اصولی و بی نقص

مطمئن شوید که سایت شما کاملاً ولید می باشد. وجود خطا در کدها مانع حضور موتورهای جستجوگر در وبسایت شما می شود. طراحی سایت یا قالب وردپرس خود را به متخصص آن بسپارید تا کاری که تحویل می گیرید کاری بدون نقص باشد. حتی اگر هزینه کمی بالاتر شد، نگران نشوید و صبور باشید چراکه گاهی صرف هزینه ای اندک بازگشتی بسیار بیشتر خواهد داشت. متاسفانه قالب های کپی برداری، ریپ و … در وب فارسی فراوان است و در این مقاله جایی برای صحبت در مورد آن نیست…

مطالب خود سخن می گویند

موتورهای جستجوگرنمی توانند سایت را ببینند و تنها قادر به خواندن سایت می باشند. زیبایی هیچ کمکی به شناخته شدن سایت در موتور جستجوگر نمی کند اما در مقابل ساختار اصولی و کدنویسی صحیح و بی عیب مانند ذره بین مطالب شما را عیان تر می کنند. آنچه مورد استفاده موتورهای جستجوگر قرار میگیرد، مطالب و متریال هایی می باشند که توضیح می دهند، به اشتراک میگذارند، اطلاع رسانی می کنند و آموزش می دهند. با استفاده از دامنه لغات کلیدی و مهم در خود مطالب (منظور برچسب نیست)، امتیاز خود را در موتورهای جستجوگر بالا ببرید.

مطالب خود را در جایگاه یک جوینده بنویسید

شما چگونه اطلاعات را در اینترنت جستجو می کنید؟ اگر میخواهید مطلبی بنویسید که به راحتی در اینترنت یافت شود، کلمات و جملاتی بکار ببرید که فکر می کنید دیگران توسط آنها میتوانند مطالب شما را یافت کنند. بیشتر از یکبار از آنها استفاده کنید اما مراقب باشید در هر جمله از یک کلمه استفاده نکنید. بدنبال این باشید که موتورهای جستجوگر چگونه مطالب شما را اسکن، ارزیابی و دسته بندی می کنند، بدین صورت موتورهای جستجوگر بهتر می توانند وب سایت شما را پوشش دهند.

ابتدا مطالب را قرار دهید

در بیشتر موارد هنگامیکه موتور جستجوگر وارد سایت شما می شود استایل ها را نادیده میگیرد و تنها به جمع آوری مطالب و اطلاعات می پردازد. در بیشتر قالب های وردپرس مطالب بسیار به بالای قالب نزدیک می باشند و نوارهای جانبی و فوتر پایین تر قرار می گیرند. تنها تعداد کمی از موتورهای جستجوگر بیشتر از ۳/۱ صفحه را پوشش می دهند. سعی کنید قالب شما به نوعی باشد که مطالب محتوا (content) در بالای سایت باشند.

کلیدواژه ها، پیوند ها و عنوان ها با مطالب مطابق باشند

موتورهای جستجوگر برای زیبایی های ظاهری و این دسته موارد ارزشی قائل نیستند و تنها لغات را ارزیابی می کنند و پس از عبور دادن از مرحله “الک کردن” تنها لغات و ترکیبات مهم و کلیدی انتخاب می شوند. کلمات یافت شده در نوشته ها با کلمات موجود در عناوین و پیوند ها تطابق داده می شوند، هرچه این کلمات مطابقت بیشتری داشته باشند امتیاز شما بیشتر خواهد بود.

عناوین تصاویر و پیوند ها

شاید وب سایت شما مطالب نوشتاری چندانی نداشته باشد و بیشتر شامل تصاویر و پیوندها باشد، اما در همین پیوندها و تصاویر نیز جایی برای اضافه کردن نوشته وجود دارد (alt , title , caption). در تصاویر و پیوندها، موتورهای جستجوگر بدنبال عناوین و نام های جایگزین می باشند. این درحالیست که داشتن نوشته در تصاویر و پیوندها هدف والاتری از “دسترسی راحت به سایت” دارد، نوشتن توضیحات و کلمات مناسب برای این قسمت ها باعث می شود موتورهای جستجوگر مطالب بیشتری برای اسکن در اختیار داشته باشند.

محبوبیت پیوندی

خوب و مرتبط بودن سایت هایی که وب سایت شما پیوند می دهند از اهمیت بالایی برخوردار است. این مسئله که چه سایتی به شما پیوند می دهد بسیار مهم است و همچنین بالعکس که شما به چه سایتی پیوند می دهید. Blogrolls، pingbacks و trackbacks همگی در درون خود وردپرس موجود می باشند. این امکانات به شما کمک می کنند تا به دیگر وبسایت ها پیوند بدهید، که این خود باعث بالارفتن امتیاز آنها می شود، و همچنین به آنها این اجازه را می دهد تا به وب سایت شما  پیوند دهند؛ به این کار ارتباط پیوند ها می گویند. برای دیدن تعداد پیوند های ورودی به سایت خود، نام وب سایت تان را بطور کامل (www.teeteel.ir) در گوگل (و یا دیگر موتورهای جستجوگر) جستجو کنید. راه های دیگر برای ایجاد پیوند ورودی شامل موارد زیر می باشد:

  • در مطالب ارسالی برای انجمن دیگر وب سایت ها، نام سایت خود را در قسمت امضا قرار دهید.
  • وب سایت خود را در دایرکتوری ها ثبت کنید (به پایین مراجعه شود)
  •  توجه داشته باشید: قراردادن دیدگاه در وبسایت ها کمکی در این زمینه نمی کند، چرا که تمامی ابزار های وبلاگ نویسی مدرن از خصیصه rel=”nofollow” استفاده می کنند. لطفاً اسپمر دیدگاه نباشید.

پیوندهای هدایتگر مناسب

موتورهای جستجوگر در سایت شما کرال می کنند (میخزند) و از صفحه ای به صفحه دیگر میروند. ارائه پیوندهای هدایتگر مناسب برای دسته ها، بایگانی ها و صفحات مختلف در وب سایتان این امکان را به موتور جستجوگر می دهد تا براحتی در صفحات مختلف گشت بزند و به بهترین نحو سایت شما را مرور نماید. (مثل مطالب مرتبط و …)

ثبت وبسایت در موتورهای جستجو

منابع زیادی موجود است که به کمک آنها شما می توانید وبسایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید. برخی رایگان و برخی دیگر در ازای مبلغی اینکار را انجام می دهند. همچنین شما می توانید خود بصورت دستی وب سایت خود را در موتورهای جستجو ثبت کنید. از هر روشی که استفاده کنید، همین که وبسایت شما تست خطا را با قبولی پشت سر بگذارد در موتورهای جستجو ثبت می شود.

در زیر نکاتی برای ثبت وبسایت در موتورهای جستجو مشاهده می کنید:

  • شما می بایست حداقل چند مطلب در وبسایت خود داشته باشید تا موتورهای جستجو بتوانند وب سایت شما ارزیابی و ارزش گذاری کنند.
  • در موتورجستجو که قبلاً ثبت کرده اید، بیشتر از یکبار در ماه (یا بیشتر) وبسایت خود را ثبت نکنید.
  • عنوان و توضیحات وبسایت خود را در کمتر از ۲۰۰ کلمه بنویسید، همچنین دسته ای که سایت شما بدان تعلق دارد را نیز تعیین نمایید.
  • آدرس های مختلف ورود به وبسایت را آماده داشته باشید. می توانید در کنار پوشه اصلی دسته های موردنظر و خوراک ها را ثبت کنید؛ این کار به وبسایت شما کمک می کند تا بیشتر و بهتر در اختیار موتورهای جستجو قرار گیرد.
  • فهرستی از دایرکتوریها و موتورهای جستجو که وبسایت خود را در آنها ثبت کرده اید تهیه نمایید. این کار احتمال خطا در ثبت دوباره (پیش از موعد مقرر) وب سایت را کاهش می دهد.

وبسایت های دایرکتوری

ثبت وبسایت در دایرکتوری ها کمک شایانی به ایجاد ترافیک بیشتر و بهینه سازی برای موتورهای جستجو می کند. میتوانید از هر دو مدل جامع و بومی این دایرکتوریها استفاده کنید.

مهمترین دایرکتوری موجود Dmoz.org می باشد. محتویات آن کاملاً مجاز می باشد. همچنین محتویات و مطالب است سایت بصورت مستقیم توسط موتورهای جستجو مورد استفاده قرار میگیرد.

منابع مورد استفاده برای بهینه سازی در موتورهای جستجوگر

حال آنکه وردپرس برای موتورهای جستجوگر آماده می باشد، در زیر منابع بیشتر و اطلاعات کامل تری در زمینه آماده سازی هرچه بیشتر سایت برای موتورهای جستجوگر، روبوت ها و کرالرها آمده است.

الف) متا تگها

متا تگها حاوی اطلاعاتی می باشند که اهداف، توضیحات و کلیدواژه های بکار رفته در وبسایت را تشریح می کنند. متا تگها در درون head موجود در فایل قالب heard.php واقع شده اند. بصورت پیش فرض،این تگ ها در وردپرس گنجانده نشده اند، اما شما می توانید با مراجعه به مقاله Meta Tags in WordPress طریقه ایجاد این تگها را مشاهده نمایید.

از زمینه دلخواه در وردپرس نیز میتوان برای اضافه کردن کلیدواژه و توضیحات در مورد مطالب و صفحات استفاده کرد. در بخش افزونه های وبسایت وردپرس نیز تعدادی افزونه نیز برای اضافه کردن متا تگها و توضیحات کلیدی موجود می باشد.

دو نمونه از افزونه ها : All in one seo pack – WordPress SEO

ب) بهینه سازی Robots.txt

برای تشخیص آنچه باید توسط موتورهای جستجو مورد بررسی قرار گیرد، آنها از فایلی که در yoursite.com/robots.txt استفاده می کنند.

تعیین این مسئله که یک موتور جستجو در کجا و کدام دسته می توانند به مطالب کلیدی و با کیفیت دسترسی داشته باشد کمک می کند تا وبسایت شما از رتبه بالایی برخوردار شود. این امر توسط بسیاری از موتورهای جستجو پیشنهاد می شود، از جمله گوگل.

نمونه از فایل WordPress robots.txt:

Sitemap: 

# Google Image
User-agent: Googlebot-Image
Disallow:
Allow: /*

# Google AdSense
User-agent: Mediapartners-Google*
Disallow:

# digg mirror
User-agent: duggmirror
Disallow: /

# global
User-agent: *
Disallow: /cgi-bin/
Disallow: /wp-admin/
Disallow: /wp-includes/
Disallow: /wp-content/plugins/
Disallow: /wp-content/cache/
Disallow: /wp-content/themes/
Disallow: /trackback/
Disallow: /feed/
Disallow: /comments/
Disallow: /category/*/*
Disallow: */trackback/
Disallow: */feed/
Disallow: */comments/
Disallow: /*?
Allow: /wp-content/uploads/

پ) ثبت وبسایت در خوراک (فید)

وردپرس بصورت پیش فرض تعدادی خوراک را همراه دارد، این خوراک ها امکان مشاهده شدن وبسایت شما توسط خوراک خوان ها فراهم میسازند. درحال حاضر بسیاری از موتورهای جستجو پذیرای خوراک ها می باشند، و تعداد زیادی وبسایت در زمینه خوراک و خدمات خوراک در دسترس می باشد.

مثال برای آر اس اس یک سایت وردپرسی : yoursite.com/feed/rss

برای ثبت وبسایت در خوراکها، می بایست لینکی که وبسایت شما برای خوراکهای مختلف ارائه می کند را در اختیار داشته باشید.

ت) تگهای تکنوراتی

تکنوراتی یک موتور جستجوگر می باشد که همواره بلاگسفر (فضای وب) را دنبال می کند. از آنجا که پس از بروز رسانی وبسایت ها، تکنوراتی بصورت خودکار مطلع می شود، میتواند هرساعت هزاران هزار بروزرسانی در محیط وب را جستجو و ثبت کند.

تگهای تکنوراتی برای دسته بندی مطالب و اطلاعات مختلف در بلاگها به کار می رود. این وبسایت از دسته های وردپرس بعنوان تگها استفاده می کند. با اضافه کردن rel=”tag” در لینکهای سایت خود میتوانید تگهای بیشتری داشته باشید.

برای مثال:

<a href="http://wordpress.org/" rel="tag">WordPress</a>
<a href="http://codex.wordpress.org/" rel="tag">Codex</a>

در بخش افزونه های تکنوراتی، تعدادی افزونه برای افزایش تگهای تکنوراتی موجود می باشد.

 نکته: در نسخه های جدید وردپرس، تکنوراتی بصورت خودکار نام دسته های شما را بعنوان تگ در نظر می گیرد.

نکته: برای تنظیم دستی فهرست بندی تکنوراتی، می بایست خوراک اتم را در هدر قالب سایت خود قرار دهید. برای اینکار کد زیر را جایی میان تگهای <head> و </head> قرار دهید:

<link rel="alternate" type="application/atom+xml"

title="Atom 0.3" href="<?php bloginfo('atom_url'); ?>" />

 بدون اضافه کردن خوراک اتم در هدر، این امکان وجود دارد که مطالب شما بصورت اشتباه در تکنوراتی نمایش داده شود.

ث) پیوندهای یکتا

پیوندهای یکتا عاملی برای برتر ساختن URL فعلی وبسایت شما می باشد که با ارائه url های مطالب، صفحات و آرشیوها بصورت مثلا:


باعث ارتقاء بهینه سازی سایت می شود (حالت عادی نمایش http://wpfarsi.com/index.php?p=423).

از آنجا که موتورهای جستجوگر از لینک ها و عناوین مطالب برای گردآوری اطلاعات بهره میگیرند، به کمک پیوندهای یکتا لینک های مطالب وبسایت ارزش بیشتری خواهند داشت.

ج) نقشه های سایت

نقشه سایت صفحه ای می باشد که در آن تمامی مطالب سایت گنجانده شده است. هدف اصلی از ارائه چنین صفحه ای کمک به کاربر برای شناخت سریع موضوعات سایت و دسترسی آسان به مطلب مورد نظر می باشد، اما این صفحه مزایای مهم تری نیز دارد، و آن ارائه یک فهرست لینک کامل از مطالب سایت شما و تمامی لینک های خود سایت به موتورهای جستجو می باشد. با قرار دادن لینک نقشه سایت در تمامی مطالب، شما این امکان را به کاربر و موتور جستجوگر می دهید تا براحتی مطالب را یافت کنند.

چ) نقشه سایت برای گوگل

از خردادماه سال ۱۳۸۴، گوگل در بخش ثبت سایت نقشه سایت ها را نیز ثبت کرد. بدین منظور لازم است نقشه ساخت شما با ساختاری خاص و با استفاده از XML ایجاد شده باشد. نقشه سایت فهرست تمامی لینک های باز شدنی سایت شماست. این افزونه برای مثال این کار را برای شما به راحتی انجام می دهد.

ح) ارتباط بین پیوندها

هنوز تایید نشده است که آیا ارائه ارتباط بین پیوندها تاثیری بر امتیاز دهی موتورهای جستجوگر تاثیر دارد یا خیر، به هر حال اجرای این امر کار سختی نیست.

———————————

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *