آخرین خبرها

تاثیر موسیقی روی کار

تاثیر موسیقی روی کار:در آزمايشي که در آن از 75 نفر از 256 کارگرشرکت‌ کننده خواسته شد که به مدت چهار هفته موقع کار کردن هدفون‌ هاي خود را در گوش گذاشته و کار کنند مشخص شد که بازده کاري اين افراد تا 10 درصد نسبت به سايرين افزايش يافت.

images 200x100 - تاثیر موسیقی روی کارتاثیر موسیقی روی کار

تحقيقات مشابه ديگر که توسط محققان دانشگاه الينويس انجام گرفت آمار افزايش بازده 3/6 درصدي را نشان داد.

برعکس تجربه ثابت کرده است که بازدهي کارکنان به ويژه در زمينه کارهاي فکري و کارهايي که محتاج به اخذ تصميم است ، نظير مشاغل مديريت و سرپرستي ، در محيط هاي آرام و ساکت به مراتب بيشتر است . براي کارهاي فکري و تحقيقاتي ، مخصوصا کارهايي که نياز به دقت و ظرافت خاصي دارند ، حتما لازم است محيط هاي آرام و بي سر و صدا در نظر گرفته شود .

 آيا مهم است که چه نوع موسيقي گوش دهيم؟ آيا همه موزيک‌ ها يک تاثير را دارند يا برخي انواع موسيقي براي افزايش تمرکز بهتر از  سايرين هستند؟

اگر هدفتان بالا بردن تمرکز ذهنتان است، موسيقي ‌هاي آرام به شما پيشنهاد مي‌شود. اين موزيک ‌ها به آنهايي که مي‌خواهند درس بخوانند هم در تمرکز و به‌ خاطر سپردن درس‌ها کمک مي‌کند. موسيقي باروک نمونه بسياري خوبي از اين موزيک ‌ها است، مخصوصاً موسيقي ويوالدي، باخ و هندل.

موسيقي راک هم مي‌تواند همان تاثير را داشته باشد. براساس گزارش آکادمي علوم روسيه، توانايي فرد براي تشخيص تصاوير، ازجمله نامه‌ ها و اعداد، با گوش دادن به موسيقي راک يا کلاسيک افزايش مي‌يابد.

اگر مي‌خواهيد با ريلکس شدن بيشتر بازده کاريتان را بالا ببريد، شايد بدتان نيايد که بفهميد تحقيقات نشان داده‌اند موزيک‌ هاي با ريتم شاد، ميزان هورمون استرس را تا 41 درصد کاهش مي ‌دهد.

برخي از معروف ‌ترين تحقيقات درمورد اينکه آيا موسيقي بازده کاري را افزايش مي‌دهد يا خير بر چيزي که “تاثير موتزارت” ناميده مي‌شود متمرکز شده‌اند. اين واژه نام خود را پس از تحقيقي که نشان داد دانشجويان موقع گوش دادن به موسيقي کلاسيک بهتر از عهده حل مسائل رياضي برمي ‌آيند، به دست آورد. تاثير گوش دادن به موتزارت فقط مختص انسان‌ها نيست. تحقيقات نشان داده است که گاوها هم با شنيدن اين موسيقي شير بيشتري توليد مي‌کنند.

از يک سو صداي ناهنجار مستقيما بر نحوه کار و ميزان کارکنان تأثير مي گذارد ؛ به ويژه افرادي که داراي ضعف اعصاب هستند ، عموما در مقابل سر و صدا حساسيت دارند و بايد در محيطي که داراي سر و صداي کم تري است به کار بپردازند .

از سوي ديگر ثابت شده است که در کار هاي يکنواخت و بدون تنوع ، بر خلاف کار هاي فکري که محتاج به تمرکز شديد حواس است ، اصولا دلپذير و مطبوع نه تنها مخل و مزاحم کار نيست ، بلکه در بالا بردن روحيه افراد و افزايش بازدهي آنان نيز موثر است کما اين که در برخي سازمان هاي صنعتي و توليدي يا فروشگاه ها پخش نغمات نشاط آور ملايم موسيقي رفع خستگي ، ايجاد نشاط و بهبود روحيه کارکنان کمک فراوان مي کند .

از قرن ها پيش انسان به فکر استفاده از موسيقي براي احساس آرامش ( و هماهنگي در کارهاي دسته جمعي ) حين انجام کار بوده است و به همين دليل است که بسياري از آواز هاي دسته جمعي مثل آواز هاي مربوط به پارچه باف ها ، سرود هاي دسته جمعي مربوط به سربازان و آواز معروف (( قايقرانان ولگا )) و غيره ساخته شده است . در کشور ما بنا ها ، قالي باف ها ، صيادان و نمد مال ها همراه با آهنگ و ريتم خاص کار خود را انجام مي دهند .

تمام اين آواز ها و ريتم و ملودي ها نمايشگر آن است که استفاده از موسيقي مي تواند مشوق انجام کار بهتر باشد .
زمان حمله به جبهه هاي دشمن سرود ها و مارش هاي نظامي و حماسي با بلند گو پخش مي شود و باعث مي شود سربازان به شوق و هيجان بيايند . اجراي موسيقي و سرود براي کارگران هنگام کار هاي دسته جمعي از قبيل پارو زدن کمک مي کند در کار آن ها هماهنگي ايجاد شود و ضمنا ديرتر خسته مي شوند .

تأثير مطلوب موسيقي در گاوداري ها و مرغداري ها نيز به اثبات رسيده و تأييد شده است . تحقيقات نشان داده است که حتي گياهان هم نسبت به موسيقي مناسب عکس العمل مطلوب نشان مي دهند .

اصولا صدا مي تواند با تأثير بر سيستم شنوايي باعث انگيزش و تحريک و فعاليت بيشتر شده و به ويژه در مشاغلي که حالت يکنواختي و مداومي دارا هستند ، موثر واقع مي شود . البته در اين مورد انتخاب نوع موسيقي متناسب با نوع کار مسئله بسيار مهمي است . برعکس در کار هايي که نياز مبرم به تمرکز شديد فکري دارد ( نظير کار هاي تحقيقاتي و مطالعاتي ) ، سکوت کامل لازم است و هر صدايي ممکن است باعث پريشاني فکر شود .

تاثيرات پخش موسيقي در محيط کار

رابطه بين پخش موسيقي در محيط کار و بازدهي شغلي کارکنان پيچيده تر از آن است که بتوان مطلبي فرمول وار ارائه داد اما نتايج تحقيقات در اين زمينه ، مطلوب بودن پخش موسيقي در هنگام کار را تاييد مي کند.

روانشناس در بيان تاثيرات موسيقي بر عملکرد افراد در محيط کار گفته : يکي از روشهايي که خصوصا در چند دهه اخير متداول شده است ، پخش موسيقي به منظور افزايش عملکرد شغلي و روحيه کارکنان در هنگام کار است ؛ دليل توجيهي اين روش آن است که ، موسيقي موجب مي شود تا دوره هاي ملالت و خستگي در کار کاهش پيدا کند و کارکنان هشيار باقي بمانند ؛ بنابراين مي توان گفت که موسيقي اين توان را دارد که سطح توجه و هشياري کارکنان را در حد مطلوب حفظ کند .

شما چطور فکر مي کنيد ؟ شما چقدر در کارتان موسيقي تاثير دارد؟؟ جواباي خودتون رو بفرستيد.

منبع : دانشنامه تی تیل

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *