آخرین خبرها

بهترین روش برای برداشتن ابرو

200x100 - بهترین روش برای برداشتن ابرونقش ابرو در صورت خانم‌ها آنقدر مهم و برجسته است که آنها خودشان را به هر دري مي‌زنند تا بتوانند ابروهايي پرپشت و طبيعي داشته باشند.

معمولا بيشتر خانم‌ها در دوران نوجواني و جواني ابروهاي خوب و نسبتا پرپشتي دارند اما با افزايش سن و پاگذاشتن به دوران ميانسالي، ابروهاي آنها کم‌پشت و تنک مي‌شود…

خيلي‌ها اين مشکل را به اختلالات هورموني و خيلي‌هاي ديگر هم آن را به برداشتن نادرست يا رنگ کردن مداوم نسبت مي‌دهند. براي اينکه بدانيم دليل واقعي ريزش ابروها يا کم‌پشت‌شدن آنها با افزايش سن چيست پاي صحبت‌هاي دکتر حسين طباطبايي، متخصص پوست و مو و عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشکي تهران نشستيم.

علت اصلي ريزش ابروها با افزايش سن چيست؟

علت اصلي ريزش يا کم‌پشت‌شدن ابروها همراه با افزايش سن در عامه خانم‌هايي که از بيماري يا ناراحتي خاصي رنج نمي‌برند، برداشتن و مرتب‌کردن نادرست ابروهاست. به طوري که معمولا دخترخانم‌هاي نوجوان و جوان ابروهاي خوب و پرپشتي دارند اما به مرور زمان حجم ابروهاي آنها کم مي‌شود تا جايي که خيلي از خانم‌ها پس از رسيدن به سن سالمندي ديگر ابروي چنداني برايشان باقي نمي‌ماند.

آيا منظورتان از برداشتن نادرست ابروها استفاده از موچين براي اين کار است؟

دقيقا همين‌طور است! معمولا خانم‌ها براي برداشتن و تميز کردن ابروهاي خود از موچين استفاده مي‌کنند و کار نازک‌کردن و مدل دادن به ابروهايشان را هم توسط موچين انجام مي‌دهند. گاهي با استفاده از موچين، تنها ساقه مو خارج نمي‌شود بلکه در ريشه يا فوليکول مو هم يک خونريزي ميکروسکوپي اتفاق مي‌افتد و همين خونريزي مي‌تواند باعث فيبروز شدن يا مردن ريشه مو شود. در اين صورت ريشه موهاي ابرو از کار مي‌افتند و ديگر به صورت ساقه از پوست قسمت ابروها بيرون نمي‌آيند. به همين دليل بعد از چندين سال برداشتن ابروها با موچين، خانم‌ها احساس مي‌کنند که ابروهاي آنها کم‌پشت و تنک مي‌شود.

به نظر شما چاره چيست؟

حذف موچين از لوازم اصلاح ابرو و استفاده از تيغ و قيچي براي مرتب‌کردن و حالت دادن به ابروها. اگر خانمي تا آخر عمرش هم ابروهاي خود را با استفاده از تيغ و قيچي مرتب کند بايد مطمئن باشد که هيچ ريزشي در موهاي ابرويش حس نخواهد کرد و حتي در دوران سالمندي هم ابروهاي پرپشت و زيبايي خواهد داشت. با اين حساب مي‌توان گفت که تراشيدن، بهترين راه برداشتن ابروهاست اما براي برداشتن موهاي زائد ساير قسمت‌هاي صورت مانند چانه، گونه‌ها يا پشت لب مي‌توان از روش‌هايي مانند اصلاح سنتي با بند يا موچين استفاده کرد تا موهاي اين قسمت‌هاي صورت به مرور زمان کمتر شوند و ديرتر رشد کنند. 

برخي از افراد ادعا مي‌کنند که استفاده از مداد يا سايه ابرو باعث ريزش ابروها مي‌شود. آيا اين ادعا درست است؟

نه، مداد کشيدن يا استفاده از سايه ابرو در افراد سالمي که هيچ مشکل يا حساسيت پوستي نداشته باشند باعث ريزش ابروهايشان نمي‌شود. يعني اگر خانم‌ها با استفاده از مداد و سايه ابرو دچار التهاب، سوزش يا خارش نمي‌شوند، مي‌توانند بدون دغدغه از اين لوازم آرايش (البته در صورت استاندارد بودن) استفاده کنند. اما اگر فردي به مواد موجود در مداد يا سايه حساسيت داشته باشد و با استفاده از آنها دچار خارش و سوزش در ناحيه پوست ابروها شود، ممکن است موهاي ابرويش به دليل اين حساسيت، کمي صدمه ببينند. البته بايد تاکيد کرد که اين صدمه ديدن با يکي دوبار خارش و التهاب هم اتفاق نخواهد افتاد.

آيا از نظر علمي رنگ کردن مداوم ابروها مي‌تواند باعث ريزش آنها شود؟

نه، رنگ کردن ابروها مي‌تواند باعث خشکي و شکنندگي موهاي ابرو شود اما اين کار به هيچ عنوان باعث از بين رفتن ريشه ابروها نمي‌شود. ضمن اينکه وقتي خانم‌ها ابروهاي خود را روشن مي‌کنند به طور طبيعي ممکن است اين روشن شدن موها باعث کم‌پشت‌تر به نظر رسيدن آنها بشود. در هر صورت با از بين رفتن رنگ و رشد مجدد ابروها، آنها دوباره به حالت قبلي خود برمي‌گردند.

شما استفاده از برخي گياهان دارويي يا روغن بادام تلخ را براي تقويت ابروها توصيه مي‌کنيد؟

نه، اگر شما ابروهاي خود را در تمام روغن‌ بادام‌هاي دنيا هم بخوابانيد، هيچ تغييري در پرپشت شدن آنها به جز تلقين حس نخواهيد کرد. به طور کلي وقتي که فوليکول و ريشه مويي مانند ابرو از بين برود، هيچ ماده‌اي نمي‌تواند باعث رشد مجدد آن شود. اين کار تنها با يک روش امکان‌پذير است.

چه روشي؟

پيوند مو که البته اين روش هم چندان قابل توصيه نيست. چون براي پيوند مو به ابروها بايد کار جراحي انجام شود که آن هم چندان ساده نيست. ضمن اينکه از موي سر براي پيوند استفاده مي‌شود و از آنجايي که رشد موهاي سر بيشتر از ابروهاست، افرادي که تحت پيوند قرار مي‌گيرند، بايد مدام با يک قيچي در حال مرتب کردن ابروهاي خود باشند.

اختلال‌هاي هورموني هم مي‌توانند باعث ريزش ابروها شوند؟

بله. بسياري از بيماري‌ها مي‌توانند برخي از افراد را دچار مشکلات مربوط به مو – از جمله موي ابروها – کنند. بعضي از ناراحتي‌هاي هورموني مانند بيماري تيروييد مي‌توانند باعث خشکي و شکنندگي موها شوند. بيماري آلوپسي هم که يک بيماري خودايمني است، مي‌تواند باعث التهاب ابروها و ريزش تکه‌اي (مانند سکه) و غيريکنواخت آنها شود. به علاوه ممکن است برخي از ناراحتي‌هاي رواني هم روي ريزش ابروها تاثير بگذارند. مثلا برخي از افراد عادت دارند هنگام استرس و اضطراب با موهاي خود بازي کنند و موي سر، مژه، سبيل يا ابروي خود را بکنند. اين بيماران سايکوسوماتيک هستند؛ يعني آنها فقط با کندن برخي از موهاي خود در اثر استرس‌ و فشارهاي رواني احساس آرامش مي‌کنند و بايد براي درمان به روان‌پزشک ارجاع داده شوند. نام اين بيماري هم تريکوتيلومانيا يعني اجبار به کندن مو است.

آيا عادت‌هاي تغذيه‌اي هم مي‌توانند بر ريزش يا تقويت موهاي ابرو تاثيرگذار باشند؟

به‌طورکلي تغذيه مي‌تواند در رشد يا ريزش موهاي سر نقش بسيار پررنگي داشته باشد اما تاثير تغذيه بر رشد و ريزش ابروها مانند موي سر نيست.

چرا ابروهاي آقايان تا ميانسالي و حتي سالمندي هم از ابروهاي خانم‌ها پرپشت‌تر است؟

به دليل اينکه مردها در طول زندگي خود از موچين و ساير وسايلي که باعث کندن و مرتب کردن ابروها مي‌شوند، استفاده نمي‌کنند. شما شک نکنيد که اگر خانم‌ها هم مانند آقايان به ابروهاي خود دست نزنند به طور حتم در دوران سالمندي هم از ابروهايي پرپشت برخوردار خواهند بود!

منبع هفته نامه سلامت

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *