آخرین خبرها

طریقه خواندن و فضایل نماز شب

طریقه خواندن نماز شب و فضیلتها : نماز شب یکی از برترین اعمال مستحبی می باشد و بعد از واجبات مؤكد ترين عمل سفارش شده می باشد . در این مقاله که در سایت دانشنامه تی تیل امده شما با نحوه خواندن نماز شب و فضایل آن از زبان معصومین آشنا خواهید شد .

خواندن و فضایل نماز شب - طریقه خواندن و فضایل نماز شب
طریقه خواندن و فضایل نماز شب

طریقه خواندن نماز شب و فضیلتها

قال الصادق (ع) : شـَرَفُ المومِنِ صـَلاتـُهُ بالـلـَیل

شرافت مومن نماز شبی است که می خواند

طریقه ی خواندن نماز شب

اين نماز داراي يازده ركعت است كه شامل پنج نماز دو ركعتي و يك نماز يك ركعتي ميباشد هر پنج نماز نخست دقيقاً مانند نماز صبح است فقط بايد بدانيم كه نماز شب مانند ديگر نمازهاي مستحبي نياز به قرائت اذان واقامه ندارد ، چهار نماز اول از پنج نماز دو ركعتي به نيت نافله شب قرائت ميشود يعني هنگام نيت كردن ميگوئيم دو ركعت نماز نافله شب ميخوانم براي رضاي خدا ؛ وآخرين نماز دو ركعتي را به نيت شَفْع ميخوانيم يعني ميگوئيم دو ركعت نماز شفع ميخوانم براي رضاي خدا. آخرين نماز ، نمازيست يك ركعتي بنام وتر وهنگام نيت نماز مي گوئيم يك ركعت نماز وتر مي خوانم براي رضاي خدا

زمان خواندن نماز شب

اين نمازبعد از نيمه شب و قبل از اذان صبح قرائت ميشود وهرچقدر اتمام اين نماز به اذان صبح نزديكتر باشد بهتر است ولي چنانچه انسان بيم آن را داشته باشد كه اگر بخوابد نمازشب اش قضا گردد ميتواند آن را در ساعات آخر شب قبل از رفتن به بستر نيز بخواند

طریقه ی خواندن نماز شفع

اول – نيت : دو ركعت نماز شفع مي خوانم براي رضاي خداوند

دوم – قرائت سوره حمد يك مرتبه

سوم – قرائت سوره ناس البته بي اشكال خواهد بود اگر هر سوره ديگري همچون توحيد نيز قرائت گردد

چهارم- ركوع

پنجم- سجود

ششم – قيام و شروع ركعت دوم

هفتم – قرائت سوره حمد

هشتم – قرائت سوره فلق البته بي اشكال خواهد بود اگر هر سوره ديگري همچون توحيد نيز قرائت گردد

نهم – قنوت

دهم – ركوع

يازدهم – سجود

دوازدهم – تشهد

سيزدهم – سلام

طریقه ی خواندن نماز وتر

اول– نيت : يك ركعت نماز وتر ميخوانم براي رضاي خداوند

دوم – تكبيرة الاحرام : الله اكبر

سوم – قرائت سوره حمد يك مرتبه

چهارم – قرائت سوره توحيد ( قل هو الله احد ) سه مرتبه

پنجم – قرائت سوره قل اعوذ برب الناس ( ناس ) يك مرتبه

ششم – قرائت سوره قل اعوذ برب الفلق ( فلق ) يك مرتبه

هفتم – قنوت : در اين قنوت اگر بخواهد ميتواند آن را به يك صلـوات يا بيان حاجت خود به اتمام رساند ولي بهتر آن است كه اين اعمال را انجام دهد

الف – چهل نفر انسان مؤمن را دعا كند ولازم نيست اين دعا خيلي طولاني باشد بلكه ميتواند به جملات كوتاهي همچون پروردگارا فلان كس را بيامرز اكتفا كند و پس از دعا براي چهل نفر حاجت خود را بيان كند

ب – ذكر اسْتَغـفراللهَ ربي و اتوُبُ ِا ليه را هفتاد مرتبه بگويد

ج – ذكر هذا مقامُ العائِذِ بِكَ مِنَ النّار هفت مرتبه بگويد

د – ذكر الْعَـفو را سيصد مرتبه بگويد

هـ – بيان جمله : رَبِّ إغـْفِرْلي وَ ارْحَمْـني وَ تـُبْ عـَلـَيَّ إنـَّـك أنـْتَ الـتَّـوابُ الـْغـَفـُورُ الـَّرحيم

هشتم – ركوع

نهم – سجود

دهم – تشهد

يازدهم – سلام

از قرآن كریم درباره فضایل نماز شب:

 خداوند متعال در آیه هفتاد و نهم سوره اسراء فرموده است برخی از شب را بیدار و متهجد باش و نماز شب مخصوص توست. باشد كه خدایت به مقام محمود(شفاعت) مبعوث گرداند. و همچنین در سوره مزمل آیه 1 می فرماید: ای جامه خواب به خود پیچیده به هنگام شب بر خیز.

سوره فرقان آیه 64 آنان كه در حال قیام و سجده شب را سحر كنند.

سوره سجده آیه 16: پهلوهایشان از رختخوابها جدا می گردد پروردگارشان را در حال ترس و امید می خوانند.

سوره ذاریات آیه 18: مقدار كمی از شب را می خوابند و سحرها استغفار می كنند.

فضائل نماز شب از كلمات ائمه معصومین(ع) :

1– رسول اكرم(ص) در مورد نماز شب : فرمودند: هنگامی كه بنده ای از بستر خواب نوشین خود در حالی كه چشمانش خواب آلوده است بر می خیزد تا خدای خود را با نماز شب گذاردن خشنود كند خدایش به او بر فرشتگان خویش مباهات می كند و می فرماید آیا این بنده مرا می بینید كه از بستر خود برای نمازی كه بر او واجب نكرده ام برخاسته است گواه باشید كه او را آمرزیدم و همان حضرت فرموده اند آن كسی كه نماز شب می خواند اگر تصور كند روز گرسنه و بدون روزی می ماند یاوه پنداشته است.

2- امام رضا(ع) در مورد فضیلت نماز شب فرمودند: بر شما باد به نماز شب. هیچ بنده مؤمنی در آخر شب بر نمی خیزد و هشت ركعت نماز و دو ركعت نماز شفع و یك ركعت وتر را نمی گذارد و هفتاد مرتبه در دعای دست خود استغفار نمی كند مگر این كه خدایش او را از عذاب گور و عذاب دوزخ پناه می دهد و عمرش را می افزاید و روزیش را فراخ می دارد و سپس فرمود همانا خانه هایی كه در آن نماز شب خوانده می شود،‌ پرتو آن برای مردم آسمانها همچون پرتو ستارگان برای اهل زمین است و می درخشد.

3- امام صادق(ع) در مورد فضیلت نماز شب فرمودند: یكی از جمله اموری كه خداوند آن را وسیله شادمانی روح و نشاط قلبی مؤمن قرار داده است نماز شب می‏باشد.

4- حضرت علی(ع)در مورد فضیلت نماز شب فرمودند: نماز شب موجب خشنودی خداوند و محبت فرشتگان و نسبت پیامبران و نور معرفت و پایه ایمان و راحت ابدان و خشم شیطان و اسلحه بر علیه دشمنان و اجابت دعاها و قبولی اعمال و بركت روزی و شفاعت نزد ملك الموت و چراغ قبر و زیرانداز انسان در قبر و پاسخگویی نكیر و منكر و انیس و مونس انسان در قبر می باشد و در قیامت حائل بین او و آتش و وسیله سنگینی میزان اعمال و حكم عبور بر صراط و كلید بهشت می باشد.

5- امام صادق(ع) در مورد فضیلت نماز شب فرمودند: به سلیمان دیلمی فرموده است. ای سلیمان دست از شب خیزی بر مدار كه مغبون آن كسی است كه از قیام به هنگام شب محروم بماند.

6- رسول اكرم(ص) در مورد نماز شب فرمودند: چون آخر شب فرا رسید خداوند سبحان فرماید آیا دعا كنندای هست تا اجابتش كنم؟ آیا سؤال كننده و خواهنده ای هست كه خواسته اش را بدهم؟ آیا استغفار كننده ای هست تا او را بیامرزم؟ آیا توبه كننده ای هست تا توبه اش را بپذیرم؟

7– امام صادق(ع) در مورد نماز شب فرمودند : بر شما باد به گزاردن نماز شب كه سنت پیامبر شما و آیین نیكوكاران پیش از شما و وسیله بیرون راندن بیماری از تن شماست.

8- امام محمد باقر(ع) در مورد فضیلت نماز شب فرمودند: محرومیت از نماز شب در اثر گناه است.

9- رسول اكرم(ص)در مورد نماز شب فرمودند: بزرگواران امت من حاملان قرآن و شب زنده داران هستند.

10- رسول اكرم(ص) در مورد نماز شب فرمودند : هركس نماز شب بگذارد چهره اش در روز زیبا و درخشان است.

11- رسول اكرم(ص) در مورد نماز شب فرمودند : دو ركعت نماز در وسط شب از دنیا و مافیها نزد من محبوب تر است.

آثار نماز شب در روایات :

 امام صادق (ع) فرمود: نماز شب صورت را زیبا و خلق را نیکو و انسان را خوشبو می کند، تنماز شب رزق را زیاد و قرض را ادا می کند و اندوه را برطرف می سازد و چشم را جلا می دهد.

 پیامبر عظیم الشأن اسلام فرمود: نماز شب وسیله ای است برای خوشنودی خدا و دوستی ملائکه، نماز شب سنت و روش پیامبران و نور معرفت و ریشه ایمان می باشد.نماز شب بدن را آرامش می دهد و شیطان را خشمگین می کند سلاحی بر علیه دشمنان و وسیله ای است برای اجابت دعا و قبول شدن اعمال،نماز شب روزی انسان را توسعه می دهد شفیع بین ملک الموت و نمازگزار می شود، چراغ و فرش قبر و جواب (دو فرشته) منکر و نکیر می باشد. در قبر تا قیامت مونس و زائر نمازگزار خواهد بود نماز بر سرش سایه می افکند، تاجی برسرش و لباسی بر بدنش می گردد، نور پیش رویش حائل بین او و آتش دوزخ خواهد بود، برای مؤمن حجتی است نزد خدا و وسیله سنگین شدن میزان اعمال و حکم عبور بر صراط و کلید بهشت می باشد زیرا نماز تکبیر است و حمد و ستایش و تسبیح و تمجید و تقدیس و تعظیم و قرائت و دعا و البته بهترین اعمال خواندن نماز در اول وقت آن است.(بحار ج 87 ص 153،بحار الأنوار ج 87 ص 161، خودسازی تهذیب و تزکیه، ابراهیم امینی ص 279.)

 منبع : دانشنامه تی تیل , طریقه خواندن و فضایل نماز شب

5/5 - (1 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *