آخرین خبرها

زندگینامه دکتر مهرداد بهار

زندگینامه دکتر مهراد بهار راکه فرزند ملک الشعرای بهار از شاعران سرشناس کشورمان است و خود دکتر بهار هم از اساتید زبان فارسی هستند و صاحب آثاری چون واژه نامه ی بندهش,جستاری در اساطیر ایران ، مانی ، از اُسطوره تا تاریخ ، ادیان آسیایی ، سخنی چند درباره ی شاهنامه و اشکانیان, داستان‌های کودکان: جمشید شاه، بَستور، رستم و دیو سفید,ادبیات مانوی,می باشند.

بهار - زندگینامه دکتر مهرداد بهار
مهرداد بهار

بیوگرافی دکتر مهراد بهار

دکتر مهرداد بهار استاد برجسته ی زبانهای کهن فارسی دهم مهر ماه سال 1208 هجری شمسی در تهران به دنیا آمد. وی فرزند پنجم استاد ملک الشّعرای بهار بود . او تحصیلات ابتدایی را در دبستان جمشید جم سپری کرد. او دوران دبیرستان را در دبیرستانهای فیروز ، بهرام و البرز به پایان رساند . در دانشکده ی ادبیات دانشگاه تهران در رشته ی ادبیات فارسی شروع به تحصیل کرد. امّا در سال دوّم و به سبب فعّالیّتهای سیاسی از دانشگاه اخراج شد. 4 سال از زندگی او به فعّالیتهای سیاسی و افتادن به زندان گذشت. در بهار 1334 از زندان آزاد شد و دوباره به دانشگاه راه یافت و دو سال بعد لیسانس گرفت . سپس برای ادامه ی تحصیل به انگلستان رفت . در آن جا در رشته ی زبانهای شرقی و آفریقایی لیسانس گرفت. 2 سال نیز روی رساله ی دکترای خود کار کرد ؛ امّا به عللی به تهران بازگشت و سالها بعد دکترایش را از دانشگاه تهران دریافت کرد .

پس از بازگشت به ایران به صورت حقّ التّدریسی در دانشگاه تهران به تدریس پرداخت . سازمان امنیت هرگز با استخدام او در دانشگاهها موافقت نکرد.

بهار ، زبانهای اَوِستایی و فارسی باستان را به خوبی می دانست و سالها در بنیاد فرهنگ ایران و فرهنگستان ادب و هنر مسئولیت گروه زبانهای پیش از اسلام را به عهده گرفت.

واژه نامه ی بندهش ، جستاری در اساطیر ایران ، مانی ، از اُسطوره تا تاریخ ، ادیان آسیایی ، سخنی چند درباره ی شاهنامه و اشکانیان از جمله آثار ایشان است.

دکتر مهرداد بهار سرانجام و پس از چند سال بیماری در 22 آبان 1373 در گذشت.

(روحشان قرین نعمتهای خداوندی)

4/5 - (7 امتیاز)
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی vahid ezati

دوست دارم دارم تا تمام چیزی را که می دانم در اختیار بازدید کنندگان وب سایت قرار دهم پیشنهادات و انتقادات شما بنده را خوشحال می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *