آخرین خبرها

تاریخ آیین یارسان

اهل حق نام یکی از ادیان موجود در خاورمیانه است. نام پیروان دین اهل حق در زبان کردی یارسان است. اصطلاح اهل حق به‌معنی پیروان حقیقت است. پیروان آن که‌ حدود دوونیم میلیون نفر تخمین زده‌ میشود بیشتر ساکن بخش غربی استان کرمانشاه ایران هستند. گاه به‌ اشتباه توسط برخی از فارسی‌زبانان از آنان به نام علی‌اللهی یاد می‌شود. برخی براین باورند که واژه “علی‌اللهی” تحریف‌شده واژه‌ “علی اعلایی” یعنی “علی بلندمرتبه” است و عبارت “علی‌اللهی” را نادرست می‌دانند.
تاریخ یارسان

68379 518951444781698 605230659 n - تاریخ آیین یارسان
آئین یارسان یادگار اندیشه ی بزرگان خاور كردستان از كناره های گاماسیاو و سیمره و سیروان و سایه سار شاهو و دالاهو و الوند و بلوران و درود فرامان و دلفان و كوهدشت تا كركوک و … می باشد.
در گفتار پیركاظم كنگاوری كه از 72 پیر دوره سلطان سهاك هستند در می یابیم زیربنای این شیوه شرقی در خاورزمین طراحی و بنا نهاده شده است و بر اساس نظریه بنیانگذار این آئین فرشتگان كه در باورهای دیگر در آسمان و طبقات بالای سر آدمیان قرار دارندبه روی زمین آورده و در برابر خلق قرار می گیرند و هر كس كه راه و راههای پیچیده و غامض برگزیده غمگین و مایوس می شود. كه این كردار از اندیشه نو و تازه برخوردار است و با سنت و باورهای قبلی در ستیز و جزو نگاه های انقلابی تلقی می شود.گفتار یارسان با شعر به طور منظوم آفریده شده است كه تحت تاثیر شیوه پیشین ایرانیان و كردهای خاورمیانه مثلا آوستا می باشد و با گویش های شرق كردستان اعم از گوران و هورام، لری و لكی وفارس سروده شده اند. هر پیری و هر خاندانی در هر منطقه از رشته كوههای زاگرس با رجوع به بلواران و سیروان در نزد بهلول و شاه خوه شین و سلطان سهاك به كمالات معنوی وارزشهای یاری رسیده اند. وشروع به سرودن و به یادگار گذاشتن گفتاری از خود نموده اند، آئین یاری با حكام عرب بنی امیه و بنی عباس درگیر بوده است و برای شكوفاندن اندیشه خود هزینه های بسیاری داده اند. با حق پرستان و آزادیخواهان از جمله بابك خرم دین و ابومسلم همكاری های زیادی داشته اند -از جمله تشكیل سپاه نهصده شاه خوه شین در همدان و نهاوند و كنگاور- لرستان و شاره زور . و مركز تكیه خوه شین در بلوران بوده به گذرگاه یاران قدیم مشهور است كه این تكیه بعد ا زچند قرن به خان آتش می رسد ویاران آتش هم در بلوران آغاز به ساماندهی اندیشه ی یاری می نمایند. پس ازشاه خوه شین بزرگ ترین حركت و جنبش یاری در هورامان دردیه شیخان نضج می گیرد و سلطان با تدوین قواعد و بیاو بس ودستورات یاری ، آغازگری بزرگ و هماننده شاه خوه شین برای همیشه جاودان و به نامیرایی می رسد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی امید شکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *