آخرین خبرها

برای پیشگیری از سرطان چه باید کرد ؟

برای پیشگیری از سرطان چه باید کرد؟

عضو هیئت علمی گروه ژنتیک دانشگاه تبریز گفت: ژنتیک افراد، عوامل عفونی و عوامل محیطی از عوامل بروز سرطان شناخته شده‌اند و در این میان عوامل محیطی بیش از 60 درصد را به خود اختصاص داده است.

11044523 853327794723646 4487988872999971579 n - برای پیشگیری از سرطان چه باید کرد ؟

رضا صفرعلیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه آذربایجان‌شرقی، افزود: تغییر سبک زندگی مردم را باید مهم‌ترین عامل در افزایش شیوع سرطان قلمداد کنیم.

وی تشریح کرد: در بحث تغذیه، استفاده از غذاهای فست فود و کنسرو شده به علت وجود مواد نگهدارنده مانند نیتریت و نمک زیاد، غذاهای سرخ کردنی به علت ایجاد رادیکال‌های آزاد و مصرف نوشیدنی‌های داغ از عوامل بروز سرطان هستند.

صفرعلیزاده ادامه داد: آجیل و دانه‌های روغنی که در شرایط مطلوب نگهداری نشده‌اند به علت رشد قارچ، دارای سم آفلاتوکسین هستند و از عوامل ایجاد کننده سرطان هستند.

استادیار ژنتیک دانشکده علوم طبیعی دانشگاه تبریز یادآور شد: رژیم غذایی پرچرب و با کالری بالا، اضافه وزن و استعمال سیگار شانس ابتلا به انواع سرطان‌ها را بیشتر می‌کنند.

وی با اشاره به ضرورت اطلاع‌رسانی به کشاورزان برای استفاده بهینه از سموم شیمیایی افزود: اطلاع‌رسانی به کشاورزان مبنی بر عدم استفاده بی‌رویه از کودهای شمیایی و استفاده نابهنگام از سموم دفع آفات و همچنین عدم آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب در جلوگیری از سرطان در مصرف کنندگان نقش بسزایی دارد و پرهیز از آلوده نمودن آب و خاک نیز در پیشگیری از بروز سرطان تاثیرگذار است.

صفرعلیزاده از اهمیت تحرکات بدنی برای پیشگیری از سرطان گفت و تاکید کرد: برای پیشگیری از سرطان باید به ورزش و تحرکات بدنی اهمیت داد، مصرف میوه‌جات و سبزیجات باید در برنامه غذایی روزانه گنجانده شود، زیرا وجود آنتی‌اکسیدان‌ها در رنگدانه‌های میوه‌ها و سبزی‌ها مانع ایجاد سلول‌های سرطانی می‌شود.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی امید شکری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *