آخرین خبرها

تفاوت مغز زنان و مردان

1613 200x100 - تفاوت مغز زنان و مردانساليان سال تصور مي‌شد که تفاوت مغزي زنان و مردان در اثر هورمون‌هاي جنسي تستوسترون (مردانه) و استروژن (زنانه) است. ولي اکنون دريافته‌اند که بين چهار لوب مغز زنان و مردان از نظر عملکرد، توليد مواد شيميايي و اندازه، تفاوت هايي وجود دارد.

 

مغز انسان

وظايف نيمکره راست و چپ مغز

نيمکره راست مسئول تفکرات خيالي و تصورات و هنر است که در خلق ، استنباء احساس و شوخ طبعي نقش دارد.

نيمکره چپ مغز مسئول فعاليت‌هاي منطقي و ظريف و موشکافانه است. خواندن، نوشتن، تجزيه و تحليل و دانش و مهارت و مديريت علوم برعهده اين بخش از مغز مي‌باشد.

ارتباط قوي بين اين دو نيمکره داراي مزيت است. براي مثال نيمکره چپ مغز با پردازش‌هاي نيمکره راست ، بيان بهتري از احساس را ارائه خواهد داد.

ايستموس (isthmus) يا تنگراه، باريکه‌اي از بافت است که نيمکره چپ مغز را به نيمکره راست وصل مي‌کند.

مزيت‌هاي مغز زنان بر مردان

ارتباط عاطفي: ايستموس، در زنان ضخيم‌تر از مردان است و همين ارتباط قوي‌تر بين دو نيمکره مغز مي‌تواند دليل موفقيت زنان در برقراري ارتباط عاطفي از طريق زبان باشد.

مهارت گفتاري: کورتکس (قشر مخ) زنان 15 تا 20 بزرگ‌تر از قشر مخ مردان است. اين بخش از مغز، مسئول عملکردهاي اوليه‌اي مثل سخنراني، حرکت و استنباط و احساس است. به طور کلي، زنان داراي دانسيته عصبي بيشتري در ناحيه قدامي مغز مي‌باشند که اين دربرگيرنده اعمالي چون برنامه‌ريزي، قضاوت و زبان مي‌شود.

احساس درد: زنان نسبت به درد واکنش‌هاي عميق‌تر و شديدتري از خود بروز مي‌دهند. بنابراين درد بيشتري در مقايسه با مردان احساس مي‌کنند.

حافظه: زنان به طور متوسط 7/5 امتياز در حافظه بالاتر هستند. زنان داراي ديد محيطي بهتري مي‌باشند که بـه آن‌ها کمک مي‌کند اتفاقات پيرامون مـنـزل خـود را زيـر نـظـر گـرفـتـه و خـطـر در حـال نـزديـک شدن به خانه را شنـاسايي کنند. مـغـز زنـان قـادر اسـت دامـنـه اطـلاعات وسيع‌تري را رمزگشايي کند. زنان با ارزش‌ترين اطلاعات را برگزيده و آن را به نسل بـعد انتقال مي‌دهند.

تکميل وظايف: زنان داراي گوش تيزتري مي‌باشند و هنـگام صحبت کردن از واژه‌هاي بيشتري استفاده مي‌کنند و در تکمـيل و اتـمام وظـايف به طور مستقل، بهتر از مردان مي‌باشند.

مرور اطلاعات: زنـان تمايل دارند تا اطلاعات را بارها و بارها در مغزشان مرور کنند.

عدم تقسيم کار بين دو نيمکره: هر دو نيمکره راست و چپ مغز زن‌ها با هم روي مشکلات کار مي کنند و تقسيم کار بين آن‌ها صورت نگرفته است.

کپي برداري مسئوليت‌ها: اگر يکي از نيمکره‌هاي مغز زني آسيب ببيند، نيمکره ديگر قادر به کپي کردن تمامي قابليت‌هاي نيمکره تخريب شده است و مي‌تواند مسئوليت تمامي کارهاي زندگي او را به عهده بگيرد.

تمرکز: زنان موضعي مي‌انديشند و بر روي جزئيات و نکات ظريف تمرکز مي‌کنند.

پيروي از ديگران: زنـان تـمـايل دارند از عقايد پيشنهادي ديگران پيروي کنند. ارزيابي آنان از خودشان در سطح پايين‌تري از مردان مي‌باشد.

رضايتمندي در زندگي: زنان براي خانواده و فرزندان ارزش قائل مي‌باشند.

تحمل درد: زنان درد و کار يکنواخت را بهتر از مردان تحمل مي‌کنند.
زنان بـيشتر بـه سـلامتـي خود اهميت مي‌دهند. لذا مردان دو برابر زنان بيمار مي‌شوند

خواهان شنونده: وقتي زنان مشکلاتشان را بـا مـردان در ميان مي‌گذارند، دنبال راه حل نمي‌گردند، بلکه آن‌ها نياز دارند تا فردي به حرف‌هايشان گوش دهد.

مزيت‌هاي مغز مردان بر زنان

اندازه مغز: مغز مردان از نظر فيزيکي بزرگ‌تر است، زيرا اندازه مغز با اندازه بدن مرتبط است. ميزان سلول‌هاي مغز مردان ? درصد بيشتر از زن‌هاست و مغز آنان 100 گرم سنگين‌تر است.

علوم و دانش: بخش سفيد مغز مسئول ارتباطات دروني مغز است. اين بخش ، همه آنچه را که مغز فرا گرفته است، سازماندهي مي‌کند. هر چه ارتباطات بخش سفيد مغز بيشتر باشد، فرد باهوش تر است و توانايي سازماندهي، توجه به جزئيات، ارتباطات فضايي و حل مشکلات در او بيشتر خواهد بود. ماده خاکستري مربوط به هوش عمومي در مردان بيش از ? برابر زنان است.

ذخيره اطلاعات: مردان قادر مي‌باشند تا اطلاعات را طبقه بندي کرده و در مغزشان ذخيره کنند. مـردان قـادر هستـند تــا مسير حرکت خود را به خاطر بسپارند.

عدم تغيير وضعيت: مغز يک مرد در مقايسه با مغز يک زن، مدت زمان بيشتري احتياج دارد تا تغيير وضعيت بدهد. هنگامي که خانمي با همسرش مشغول گفتگو درباره مسائل مادي و اقتصادي است و ناگهان بخواهد از احساساتش صحبت کند، مي‌بينند که همسرش حوصله اين کار را ندارد؛ زيرا به همان سرعت نمي‌تواند از وضعيتي به وضعيت ديگر تغيير جهت دهد.

تفکر کامل: مردان موقعيت‌ها و اوضاع را به طور کلي درک مي‌کنند و تفکر کلي و جـامع دارند.

ريسک پذير: مردان سازنده و خلاق مي‌باشند. آن‌ها ريسک پذيـر بـوده و به دنبال تجربه‌هاي جديد مي‌باشند.

اعتماد به نفس: مردان در تفکرات و اعمالشان استقلال دارند و بيشتر از عملکرد خودشان رضايت دارند.

رضايتمندي در زندگي: مردان براي شغل مناسب و موفقيت در کارها ارزش قائل اند.

پنهان کردن احساسات: مردان و زنان داراي حس حسادت يکسان هستند، اما مردان بهتر مي‌توانند اين حس را پنهان سازند.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *