آخرین خبرها

طرز تهیه ی قهوه بوسنیایی

 

526034 127 300x220 - طرز تهیه ی قهوه بوسنیایی

مواد لازم:

قهوه آسیاب‌شده برای دم کردن چیزی که به قهوه ترک معروف است (یک تا دو قاشق چای‌خوری برای هر نفر)
آب جوش (به اندازه هر فنجانی که استفاده می‌شود)
قهوه‌جوش ساده
راحت‌الحلقوم یا باقلوا برای کنار قهوه (سلیقه‌ای)

دم کردن قهوه بوسنیایی در خانه

روش تهیه:

۱- آب را در کتری می‌جوشانیم و در جذوه (جزوا) یا قهوه‌جوش تا نیمه آب داغ می‌ریزیم. بعد قهوه را در قهوه‌جوش با این آب داغ هم زده و روی چراغ یا حرارت می‌گذاریم. آب باید به اندازه فنجان‌هایی باشد که قرار است قهوه در آنها نوشیده شود.

بهتر است یک و نیم تا دو قاشق چای‌خوری سرپر برای هر نفر قهوه بریزم. اگر قهوه سبک‌تری می‌خواهیم بنا بر سلیقه کمی از پیمانه کم می‌کنیم. بهتر است برای دو نفر قهوه‌خور یا قهوه‌دوست، چهار و نیم تا پنج قاشق چای‌خوری سرپر بریزیم.

۲- قهوه را که در حال جوش آمدن در آب قهوه‌جوش روی حرارت است،یک بار آرام هم می‌زنیم و منتظر می‌مانیم تا کف ضخیم و غلیظ شکل بگیرد و آرام آرام بالا بیاید. در این مرحله باید جذوه را برداشته و کمی از حرارت دور کنیم. این کار را دو سه بار انجام می‌دهیم تا این کف و حباب‌های ریز به جوش و خروش بیافتند و در تلاش برای سر رفتن از قهوه‌جوش باشند. بوسنیایی‌های خبره در این کار، گذر از این مرحله را در حد چند ثانیه می‌دانند.

۳- بعد از شکل گرفتن قوی و کامل کف و حباب، کتری آب جوش را برداشته و به اندازه یک فنجان دیگر جذوه یا قهوه‌جوش را با آب داغ پر می‌کنیم. این آب جوش آخر یک نوع فوت کوزه‌گری است و می‌تواند کف را قوی‌تر و ضخیم‌تر کند.

۴- قهوه را آرام در فنجان‌های ریز و اختصاصی این کار می‌ریزیم تا کف در هر ظرف مساوی تقسیم شود. معمولا کنار هر فنجان یک لوکوم (لوقوم) یا راحت‌الحلقوم هم می‌گذارند. بوسنیایی‌ها با این حبه لوکوم، رفتاری شبیه ایرانی‌ها با یک حبه قند کنار استکان چای دارند؛ آن را در قهوه می‌زنند و می‌خورند.

دم کردن قهوه بوسنیایی در خانه

می‌گویند اگر در کافه یا رستورانی در بوسنی و هرزگوین شیرینی یا دسرسفارش دادید، حتما کنارش آب هم بخواهید. اینقدر غلظت این شیرینی‌ها بالاست که گاهی تلخی قهوه و گسی چای هم از پسش برنمی‌آید.

منبع: برترین ها

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *