آخرین خبرها

چگونه از یبوست در امان باشیم

یبوست یکی از بیماریهای دستگاه گوارش می باشد که در آن دفع مواد غذایی با مشکل روبرو می شود در این مقاله پزشکی چند راهکار طبیعی برای درمان یبوست را بیان خواهیم کرد.

یبوست - چگونه از یبوست در امان باشیم
درمان یبوست

در جریان هضم غذا مواد مفید و قابل استفاده در روده کوچک جذب می‌شود و بخش ناچیزی به صورت غیر قابل جذب وارد روده بزرگ می‌شود.

این بخش غیرقابل جذب بیشتر شامل مواد فیبری (پلی ساکاریدهای موجود در غشا سلول‌های گیاهی) و منشاء آن‌ها دانه غلات و حبوبات است. در روده بزرگ بیشتر آب و املاح جذب می‌شود و آنچه در نهایت دفع می‌شود در یک فرد سالم معادل ۲۰۰ تا ۴۰۰ گرم مدفوع است، نزدیک به نیمی از افراد که به دلیل شکایت از یبوست به پزشک مراجعه می‌کنند، طبق تعریف پزشکی یبوست ندارند و اغلب آن‌ها از میزان و نحوه دفع شکایت دارند.

نکته اول این است که مطمئن شویم حالتی که به آن مبتلا هستیم، واقعا یبوست است. بسیاری از اشخاص به اشتباه تصور می‌کنند که یک فرد سالم باید سه بار در روز اجابت مزاج داشته باشد، اما این تصور در واقع اشتباه است و افراد مختلف از این نظر بیولوژی متفاوتی دارند به طوری که در برخی افراد کاملا سالم سه بار در هفته اجابت مزاج کاملا طبیعی است و یبوست محسوب نمی‌شود، اما کمتر از این تعداد طبیعی نیست. بنابراین اولین راهکار اصلی این است که از لحاظ روانی به خودتان تلقین نکنید که به یبوست مزمن مبتلا هستید.

دومین راهکار موثر که در بسیاری از موارد برای بدن فواید سودمندی دارد،‌ مصرف مقادیر کافی آب است. مصرف آب کافی در روز و برای هر فردی متناسب با شرایط جسمی او نه تنها ایده‌ای عالی برای حفظ سلامت کلی بدن است، بلکه کمک می‌کند که روده‌ها همواره نرم و مرطوب بمانند و حرکت مواد از داخل آن‌ها راحت‌تر صورت گیرد.

سومین راهکاراین است که دانه کنجد را به عنوان یک میان وعده در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید. این دانه‌ها حرکت محتویات داخل روده‌ها را تسهیل می‌کنند و امکان تخلیه آسان‌تر آن‌ها را با نرم کردن مواد غذایی درون روده،‌ فراهم می‌سازند. می‌توانید مقداری دانه کنجد را روی سالاد یا دیگر مواد غذایی بریزید و مصرف کنید اما مطمئن شوید که مقدار آن بیشتر از ۲/۱ اونس در روز نشود و به همراه آن نیز مقدار زیادی آب بنوشید.

راهکار چهارم مصرف زیاد فیبر خوراکی است. به افراد مبتلا به یبوست توصیه می‌شود که هر چه بیشتر مواد غذایی حاوی فیبر خوراکی را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانند. گاهی اوقات مصرف یک مقدار بیشتر از این خوراکی‌ها می‌تواند مشکل شما را حل کند. فیبرها بخش نامحلول غذاهای گیاهی است که به حجم مدفوع اضافه کرده و حرکت روده را بیشتر می‌کنند. فیبرها به طور طبیعی و زیاد در میوه‌ها و سبزیجات و تمام غلات و حبوبات یافت می‌شوند. هر چند که روش‌هایی مثل تصفیه و فرآوری مواد غذایی از مقدار فیبر موجود در آن‌ها می‌کاهد.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *