آخرین خبرها

آشپزی ایرانی با کوفته شیرازی

دستور تهیه کوفته شیرازی

rn8jogil3y2dvgmaider 300x233 - آشپزی ایرانی با کوفته شیرازی

 

 

مواد لازم :

سبزی معطر نیم کیلو

گوشت چرخ کرده 600 گرم

لیه نصف پیمانه

برنج گرده یا نیم دانه یک پیمانه

نمک و فلفل و زردچوبه کمی

پیاز داغ فراوان

گردو

 دستور تهیه:

لپه و برنج رو از قبل خیس کنین و لپه  رو با آب بپزین و بعد روآبکش کنین. سبزی رو شسته و خرد کنین. 4/1 از برنج و 4/1 از سبزی  خرد شده رو کنار بذارین .  داخل غذاسازبرنج خیس کرده  و لپه و سبزی رو با گوشت چرخ کرده مخلوط کنین تا همه مواد داخل هم قاطی بشن . نمک و فلفل و زردچوبه هم  بزنین . پیاز داغ رو آماده کنین . کمی برای وسط کوفته ها نگهدارین . با دست مایه رو  ورز بدین تا حالت چسبندگی پیدا کنه . اگه از غذاساز استفاده میکنین ، گوشت داخل غذاساز خوب ورز میخوره . اندازه نارنگی از مایه گوشت بردارین و وسطش گردو و پیازداغ و اگه خواستین کمی کشمش هم قرار بدین و گردش کنین تا درزش بسته بشه .  توی بسقاب بچینین . سرخ کردن لازم نیست .

توی ظرفی که پیازداغ تهیه کردین و ازش کمی نگه داشتین ؛ کمی زردچوبه  بریزین تا کمی تفت بخوره  و  سپس  دو پیمانه آب بریزین و حدود یک چهارم پیمانه برنج و یک چهارم پیمانه سبزی خرد شده داخلش بریزین . ( در صورات تمایل میشه کمی بیشتر هم ریخت ) وقتی جوش آمد کوفته ها رو داخل قابلمه بچینین . تا وقتی دوباره مایه داخلش جوش بیاد ، درقابلمه رو نذازین. وقتی جوش آمد نمک و فلفلش رو اندازه کنین و حرارت رو کم کنین و مدت یکساعت با حرارت کم بذارین تا کوفته ها مغز پخت بشن و اگه آب آش کم شد کمی اضاف کنین . تا زمانیکه آش غلیظ بشه .  توی ظرف مناسبی جداگانه بکشین و تزیین کنین و با نارنج و فلفل و نان داغ سرو کنین .

نکات :

این غذا هم آشه و هم کوفته !! .یعنی اصلا توی شیراز بهش میگن : ” آش کوفته سبزی ” ! بستگی داره که شما سس کوفته رو چقدر رقیق یا غلیظ تهیه کنین . برخی کمی غلیظ تر میکنن و همراه کوفته سرو میکنن .برخی مانند آش در کنار کوفته سرو میکنن . * سبزیهای معطر دست مایه این حوراک لذیذ هستش که گل سرسبدش هم ترخونه . البته این سبزی رل مهمی در غذاهای شیراز بازی میکنه .* در صورت تمایل از کشمش بیدانه هم میشه استفاده کرد .برنج از قبل نیازی به پختن نداره . اگه گوشت خوب ورز بخوره و حالت چسبندگی داشته باشه ، باز و بسته بودن در قابلمه زیاد مهم نیست . * میتونین بنا به سلیقه خوددتون باهم و در کنار هم توی ظرف بکشین و برای این حالت کمی باید سس یا آش غلیظ تر باشه .

منبع : پرشین وی

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی صادق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *