آخرین خبرها

چرا مايکرو سافت براي شبکه ntfs را معرفي کرد !؟

7grii6whwe1v82okbhnh 200x100 - چرا مايکرو سافت براي شبکه ntfs را معرفي کرد !؟مايکرو سافت پيشنهاد ميکند تمام سيستم هاي تحت شبکه از فرمت NTFS استفاده کنند.نسل جدید فایل سیستم ویندوز یعنی NTFS برای از بین بردن مشکلا‌ت امنیتی

سیستم‌های قبلی، همراه با ویندوز NT عرضه شد. با وجود NTFS، سازوکار امنیتی فایل‌ها، دایرکتوری‌ها و ویندوز، مستقل شده‌است و این امر انعطاف‌پذیری زیادی را هنگام برپا کردن یک شبکه به ارمغان می‌آورد.

FAT به اندازه کافی برای مدیریت فایل‌ها و حتی پی‌سی‌ها به‌ویژه آن‌هایی که برای مقاصد خاص استفاده نمی‌شدند، قدرتمند بود. برای کامپیوترهای خانگی و کامپیوترهایی که در مشاغل کوچک استفاده‌می‌شدند،FAT به اندازه کافی خوب بود. اما هنگامی که امنیت و قابلیت اطمینان بالا‌ اهمیت پیدا می‌کرد،FAT حرفی برای گفتن نداشت. چون براي اين منظور طراحي نشده بود به هرحال با وجود آن‌که FAT در بسیاری از موارد قابل قبول بود، خیلی قدیمی، محدود و سیستم فایلی ساده‌ای بود.این فایل سیستم برای کاربران پیشرفته، به‌ویژه سرورها و ایستگاه‌های کاری در محیط شبکه شرکت‌های بسیاربزرگ، از امنیت قابلیت و اطمینان بالا‌ برخوردار نبود. به همین دلا‌یل مایکروسافت نسل جدیدی از سیستم‌های فایلی، موسوم به New Technology File System) NTFS) را ایجاد کرد. در واقع بزرگ‌ترین ایراد این سیستم‌عامل‌ها تا آن زمان آن بود که براساس FAT ساخته شده بودند. FAT کمترین امکانات را برای مدیریت و ذخیره‌سازی داده‌ها در محیط شبکه در اختیار داشت.
برای جلوگیری از زمینگیر شدن ویندوز NT، مایکروسافت نیاز به ایجاد سیستم فایلی جدیدی داشت که براساس FAT نباشد. نتیجه آن ایجاد NTFS بود.

NTFS برای برآوردن اهداف خاصی طراحی شده بود که برخی از آن‌ها عبارتند از:
● ‌‌قابلیت اطمینان: یکی از شاخص‌های مهم یک سیستم فایل مهم و جدی، قابلیت بازیابی بدون از دست دادن آن است. NTFS دارای امکانات خاصی است که قابلیت نقل و انتقال به صورت یکپارچه را دارد. این ویژگی برای جلوگیری از نابودی اطلا‌عات و قابلیت تحمل خطا بسیار مهم است.

● امنیت و کنترل دسترسی: یکی از بزرگ‌ترین مشکلا‌ت FAT آن بود که هیچ‌گونه ابزار توکاری برای کنترل دسترسی به فایل‌ها و فولدرها روی دیسک سخت را دارا نبود. بدون این نوع کنترل، نصب برنامه‌ها و شبکه که نیاز به امنیت و امکان مدیریت دسترسی به فایل‌ها، خواندن و نوشتن داده‌ها داشت، تقریباً غیرممکن بود.

● استفاده از هارددیسک‌های با حجم بیشتر: در اوایل دهه نود میلا‌دی،FAT فقط محدود به FAT 16 بود که امکان ایجاد پارتیشن‌هایی با حداکثر اندازه چهارگیگابایت را داشت. با وجود رشد روزافزون حجم دیسک‌های سخت و همچنین استفاده رو به رشد RAID ،NTFS برای استفاده از پارتیشن‌های بسیار بزرگ طراحی شد. و به اين شکل امکان از بين رفتن اطلاعات و ريسک کاري در سرور ها پايين امد.

● امکانات ذخیره‌سازی: هنگامی که NTFS در حال توسعه بود، اغلب پی‌سی‌ها در آن زمان از FAT 16 استفاده‌می‌کردند که موجب از دست رفتن قسمت قابل توجهی از فضای دیسک می‌شد. NTFS با تغییر روش اختصاص‌دادن فضا به فایل، از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

● شبکه سازی: به‌رغم آن‌که برخی از امکانات NT که امکان شبکه‌سازی را فراهم می‌کند مربوط به ‌فایل سیستم نبود، برخی از مهم‌ترین امکانات شبکه‌سازی براساس NTFS بود. هنگامی که ویندوز NT در حال توسعه بود، دنیای کسب‌وکار به‌ تازگی اهمیت شبکه‌سازی را درک می‌کرد، و ویندوز NT امکانات فراوانی برای امکان شبکه‌سازی در سطح وسیع را فراهم می‌کرد. نام فایل‌های طولا‌نی‌تر: NTFS اجازه ایجاد نام فایل‌های طولا‌نی تا 255 کاراکتر را می‌دهد واین مسئله در مقابل 3+8 کاراکتر محدود FAT، بسیار خوب بود.

البته علا‌وه بر نکات مثبت بالا‌، NTFS کاستی‌هایی نیز داشت. این مشکلا‌ت که در حال از بین رفتن هستند، شامل مشکلا‌ت فایل سیستم‌، اضافه‌کردن پشتیبانی از سخت‌افزار جدید و اضافه کردن قابلیت‌های جدید سیستم‌عامل می‌شود. بزرگ‌ترین تغییر در NTFS همراه با معرفی ویندوز 2000 ایجاد شد. این تغییرات مهم‌ترین امکانات سیستم‌عامل را شامل می‌شد. دو نسخه‌ای که در پی‌سی‌ها استفاده می‌شود. NTFS 1.1 معروف به NTFS 4.0 (به دلیل آن‌که به‌طور وسیعی در ویندوز NT 4.0 استفاده می‌شد) و نسخه جدیدتر آن، NTFS 5.0 است که جزء یکپارچه‌ای از ویندوز 2000 است. مجوزها یکی از مهم‌ترین منافع انتخاب سیستم‌فایلی NTFS آن است که با انتخاب آن نظارت دقیقی بر عملکرد فایل‌ها امکان‌پذیر است.

Rate this post
نت های پیانو نت های ویولن نت های سنتور نت های گیتار

درباره‌ی Vahid Ezati

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *